مقالات دستگاه کپی

آیا اشعه دستگاه کپی مضر است؟

با مدرن شدن دنیای ما، دستگاه های زیادی در خانه و محل کار ما وجود دارند که کار ما را آسان می کنند. با وجود این کمکی که دستگاه ها به ما می کنند و موجب سهولت در انجام کارها می شود، ممکن است به ما آسیب بزنند و برای بدن ما مضر باشند. سوالی که در این مقاله دنبال می کنیم این است که آیا دستگاه کپی اشعه دارد؟ و اگر دارد، عوارض دستگاه کپی برای انسان چیست؟
اگر شما هم از جمله کاربرانی هستید که به طور مداوم با دستگاه کپی استفاده می کنید، احتمالا این سوال برایتان به وجود آمده است که آیا کار کردن پیوسته و در مدت زمان طولانی می تواند مضر و آسیب زا باشد؟ در این مقاله از اطلس مگ می خواهیم جواب این سوال را بدهیم تا نگرانی شما از این بابت برطرف شود و اگر لازم است دستور العمل خاصی را برای استفاده از دستگاه کپی در نظر بگیرید.
قبل از اینکه در مورد مضرات اشعه دستگاه کپی توضیح دهیم بهتر است به طور خلاصه با نحوه کارکرد دستگاه کپی آشنا شوید.

دستگاه کپی چگونه کار می کند؟

دستگاه کپی عموماً با استفاده از اشعه لیزر کار می‌کند. اشعه لیزر یک نوع اشعه الکترومغناطیسی است که در طیف نور مرئی قرار دارد. اشعه لیزر برای کپی کردن اطلاعات از سند اصلی به ورقه کپی استفاده می‌شود. در دستگاه کپی، نور لیزر از یک منبع لیزر تولید می‌شود و به وسیله‌ی سیستمی از جمله آینه‌ها و عدسی‌ها به سند اصلی تابانده می‌شود. سند اصلی نور لیزر را جذب می‌کند و تغییراتی در الکتروفتون‌های موجود در سند ایجاد می‌کند. سپس این الکتروفتون‌ها در ورقه کپی با استفاده از جوهر یا تکنولوژی دیگری ثبت می‌شوند.

آیا دستگاه کپی اشعه دارد؟

آیا دستگاه کپی اشعه دارد؟

دستگاه‌های کپی از اشعه ماورای بنفش (UV) استفاده می‌کنند. این اشعه ماورای بنفش به ویژه در طول موج‌های UV-C، که به طور عمده برای ضدعفونی و تمیزکاری استفاده می‌شوند، می‌تواند برای انسان مضر باشد. اشعه UV-C با توان بالا قادر است به سرعت باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها را با ایجاد تغییرات در ساختار ژنتیکی آن‌ها از بین ببرد. اما این نوع اشعه برای تابیدن یا جذب شدن توسط پوست انسان مناسب نیست و می‌تواند باعث آسیب به سلول‌ها و بافت‌های پوستی شود. بنابراین، در صورت استفاده از دستگاه کپی، باید مراقبت کنید که اشعه مستقیم UV-C به پوست شما نیفتد و از تماس مستقیم با آن جلوگیری کنید. همچنین، ممکن است سازندگان دستگاه‌های کپی ماورای بنفش محدودیت‌ها و دستورالعمل‌هایی را برای استفاده ایمن تعیین کرده باشند که باید به آنها توجه کنید.

اشعه ماورا بنفش به طور خاص هنگامی که در دستگاه کپی در حال کار است، فعال می‌شود. هنگامی که درب دستگاه کپی را باز می‌کنید، این اشعه فرابنفش از دستگاه به محیط اطراف منتشر می‌شود. اگر شما نیز در مسیر قرار گیری این اشعه باشید، ممکن است بر روی پوست و چشم‌هایتان اثر بگذارد و موجب آسیب به آن ها شود. این اشعه در صورت تماس مستقیم با پوست و چشم‌ها می‌تواند مضر باشد. اشعه ماورای بنفش قادر است موجب سوختگی پوست شود و نیز می‌تواند باعث آسیب به چشم‌ها شود. بنابراین، هنگامی که با دستگاه کپی سروکار دارید و یا در حال مرتب کردن سند‌های کپی شده هستید، توصیه می‌شود از تماس مستقیم با اشعه ماورای بنفش جلوگیری کنید.

آیا اشعه دستگاه کپی به همه افراد حاضر در دفتر آسیب می رساند؟

با توجه به نکاتی که گفته شد، اولا این آسیب در لحظه اتفاق نمی افتد و در طول مدت زمان طولانی می تواند موجب آسیب شود و دوما این اشعه فقط در صورتی مضر است که دستگاه کپی در حال کار باشد و درب آن باز باشد. با توجه به اینکه همه کاربران برای کپی گرفتن با دستگاه، درب آن را می بندند، این آسیب تقریبا غیر ممکن است. پس لازم نیست نگران باشید. استفاده از دستگاه کپی به طور کلی نمی تواند آسیب زا باشد.

استفاده از دستگاه کپی در بارداری

استفاده از دستگاه کپی در بارداری

خانم های باردار از افراد دیگر حساس تر هستند. اگر شما باردار هستید و نگران اشعه دستگاه کپی در محل کار خود هستید باید بگوییم صرف ایستادن و کار کردن با دستگاه کپی برای شما مضر نیست. در واقع همان چیزی که توضیح دادیم برای خانم های باردار نیز صدق می کند. در واقع اشعه دستگاه کپی برای جنین مضر است، اما باز هم در صورتی که درب دستگاه در هنگام کار باز باشد. اگر درب دستگاه بسته باشد، هیچ خطری شما و بچه را تهدید نمی کند.

جمع بندی

دستگاه کپی اشعه ماورا بنفش تولید می کند، اما با توجه به اینکه درب دستگاه کپی در هنگام کار بسته است، اشعه دستگاه کپی نمی تواند به انسان آسیب برساند و شما می توانید بدون نگرانی با دستگاه کار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *