مقالات پرینتر

آموزش نصب درایور پرینتر

آموزش نصب درایور پرینتر

اگر به تازگی یک دستگاه پرینتر خریده‌اید و به دنبال آموزش نصب درایور پرینتر بر روی سیستم کامپیوتر خود هستید در ادامه آموزش جامع آن را توضیح خواهیم داد. پرینتر یا چاپگر یکی از دستگاه‌های جانبی مورد استفاده در کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها است که کاربرد زیادی در دفاتر اداری و حتی منازل دارد. این دستگاه امکان چاپ اسناد و فایل‌های روی کامپیوتر را برای کاربر فراهم می‌کند. برای این منظور، نیاز به وجود درایور اختصاصی دستگاه در سیستم و هماهنگی آن با پرینتر مورد نظر است.

برای استفاده از این دستگاه، پیش از هر چیز باید درایور آن را بر روی کامپیوتر و یا لپ‌تاپ مورد نظر خود نصب کنید.  آموزش نصب درایور پرینتر تقریبا در تمامی مدل‌ها یکسان است و پیچیدگی چندانی ندارد.

نصب درایور پرینتر در ورژن‌های مختلف سیستم عامل‌ ویندوز و مک، به شکل متفاوت انجام می‌شود. این آموزش برای نصب چاپگرهای معمولی و وایرلس قابل انجام است و در پایان مطالعه آن می‌توانید به راحتی درایور مربوط به هریک از این مدل‌ها را در لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود نصب کنید.

در ادامه نصب درایور پرینتر بر روی دو سیستم عامل مک و ویندوز را توضیح خواهیم داد. با توجه به تفاوت‌های جزئی نصب پرینتر بر روی ورژن‌های مختلف سیستم عامل ویندوز، مراحل نصب روی هر کدام را به تفکیک بررسی خواهیم کرد. معمولا ویندوز بلافاصله پس از اتصال پرینتر دستگاه را شناسایی کرده و درایور را نصب می‌کند. با این حال برخی از مدل‌های پرینتر کمی پیچیده‌تر نصب می شوند که آموزش ما در مورد این نوع نصب است. برخی از پرینترها دارای یک CD درایور هستند که باید آن را در سیستم قرار دهید تا نصب آن به طور کامل انجام شود، همچنین شما می توانید درایور را از سایت دستگاه مورد نظر خود دانلود کنید.

نصب درایور پرینتر در ویندوز

 

نصب درایور پرینتر در ویندوز 10 و 11

استفاده از دیسک راه انداز یکی از متداول‌ترین و ساده‌ترین روش‌های نصب درایور پرینتر روی ویندوز 10 است. برای انجام درست این عملیات، به ترتیب روش‌های زیر را انجام دهید.

1- ابتدا سی دی را داخل لپ تاپ یا کامپیوتر قرار دهید. یک فایل Setup داخل دیسک وجود دارد که باید آن را نصب کنید یا اینکه روی دسکتاپ کپی کنید و سپس اجرا کنید. برای این کار روی فایلی که روی آن setup نوشته شده راست کلیک کنید. از بالا گزینه دوم که همان Run as administrator است را فشار دهید.

مرحله اول نصب درایور پرینتر در ویندوز 10 و 11

2- مرحله بعدی ران شدن یا اجرا شدن نرم افزار ستاپ است. این مرحله خیلی سریع اجرا شده و تنها چند ثانیه وقت شما را می‌گیرد. البته اگر هارد دستگاه شما SSD نباشد، این مدت زمان کند‌تر پیش می‌رود. این مرحله مربوط به Extract فایل‌ها بوده و به کمک یک خط نشانگر، درصد پیشرفت نشان داده می‌شود. بعد از اتمام این مرحله وارد بخش بعدی می‌شوید.

مرحله دوم نصب درایور پرینتر در ویندوز 10 و 11

3- در این مرحله لوگوی برند شرکت پرینتر نشان داده می‌شود. در این بخش هم باید چند ثانیه صبر کنید.

4- مرحله چهارم نصب درایور پرینتر مربوط به نصب برنامه و نرم افزارهای آن است. یک صفحه برای شما نشان داده می‌شود. عکس پرینتر شما و 3 گزینه زیر نشان داده شده است.

  • Install Printer Software
  • View User Guide
  • View Warranty & Legal Guide

در اینجا باید گزینه اول یعنی Install Printer Software را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید.

مراحل نصب درایور پرینتر در ویندوز 10 و 11

5- بعد از انتخاب گزینه نصب نرم افزار پرینتر در مرحله قبلی، وارد یک صفحه جدید می‌شوید. در این صفحه به شما دو گزینه نشان داده می‌شود.

  • Easy Install
  • Advanced Install

بهتر است روی گزینه اول کلیک کنید و سپس گزینه بعد یا Next را انتخاب کنید.

مرحله چهارم نصب درایور پرینتر در ویندوز 10 و 11

6- با زدن این گزینه وارد مرحله نصب شده و باید کمی صبر کنید تا کار نصب کامل شود.

7- در مرحله‌ی آخر نصب درایور پرینتر یک پیغام مبنی بر اتصال پرینتر به کامپیوتر یا لپ تاپ به کمک کابل به شما نشان داده می‌شود. داخل جعبه پرینتر، کابل مورد نظر شما وجود دارد. یک سر کابل را به سیستم کامپیوتر خود و یک سر دیگر آن را به پرینتر وصل کرده و کمی صبر کنید تا پرینتر شناسایی شود. بعد از نهایتا یک دقیقه، پرینتر شما آماده استفاده است.

مرحله پنجم نصب درایور پرینتر در ویندوز 10 و 11

اگر به هر دلیلی دیسک راه انداز پرینتر شما در دسترس نبود، ابتدا درایور پرینتر خود را از سایت پشتیبانی دانلود کنید.

1- اولین قدم در نصب درایور پرینتر بدون سی دی، اتصال پرینتر به کامپیوتر یا لپ تاپ است. این کار را به کمک یک کابل USB باید انجام دهید.

2- وارد منوی استارت در ویندوز شده و Control Panel را پیدا کنید. یا در بخش جستجوی ویندوز، Control Panel را سرچ کنید.

3- در کنترل پنل، باید روی گزینه Devices and Printers کلیک کرده و سپس Add a printer را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید.

4- در نهایت اسم پرینتر شما نمایش داده شده روی آن کلیک کنید و درایور دانلود شده را در صورت نیاز آدرس دهی کنید.

حالا پرینتر شما با همه درایورهایش نصب شده و آماده کار است.

نصب درایور پرینتر در ویندوز 7

1- با استفاده از یک کابل USB، پرینتر را به لپ‌تاپ یا کامپیوتر وصل کنید.

2- اگر دستگاه دارای دیسک است، سی دی راه انداز را داخل دی وی دی رایتر گذاشته و اجازه دهید که برنامه به کمک روش Auto Run یا اجرای خودکار، اجرا شود.

3- اگر نصب پرینتر شما به صورت خودکار انجام نشد، باید مراحل بعدی را دنبال کنید.

4- وارد منوی استارت شوید و روی گزینه Devices and Printer کلیک کنید.

5- در این مرحله از نصب درایور پرینتر شما وارد یک صفحه می شوید. در بخش بالای صفحه گزینه Add a printer را می‌بینید، روی این گزینه کلیک کنید.

6- دوباره وارد یک صفحه دیگر می شوید. گزینه اول مربوط به زمانی است که پرینتر از طریق کابل به دیوایس شما وصل است. گزینه دوم هم مربوط به زمانی است که پرینتر به کمک اتصال شبکه کابلی یا وایرلس به لپ تاپ یا کامپیوتر شما وصل شده است. با توجه به اینکه در ابتدای کار گزینه اتصال از طریق کابل را انتخاب کردیم. بنابراین، گزینه اول یعنی Add a local printer را انتخاب کرده و روی گزینه Next کلیک می‌کنیم.

7- در مرحله بعد از نصب درایور پرینتر بدون این که تغییری ایجاد کنید، روی گزینه Next کلیک کنید.

8- حالا وارد یک صفحه دیگر می‌شوید که نام پرینتر شما داخل آن قرار گرفته، این مرحله هم نیاز نیست شما کاری انجام دهید. تنها دوباره روی گزینه Next کلیک کنید.

9- حالا روند نصب درایور پرینتر شروع می‌شود. باید یک الی دو دقیقه صبر کنید تا کار نصب تمام شود. سرعت نصب کاملا به حافظه دستگاه و نوع هارد شما بستگی دارد. در هاردهای HDD سرعت نصب کند است. اما این سرعت نصب در هاردهای SSD بسیار سریع انجام می‌شود.

10- در صورت نصب صحیح، گزینه Finish برای شما به نمایش درخواهد آمد. همچنین پرینتر شما به گزینه دیوایس‌های صفحه Devices and Printer اضافه می‌شود

اگر دستگاه شما دارای دیسک درایور نیست، درایور را از سایت اصلی برند دستگاه خود دانلود کنید. باید نرم افزار آن را هم دانلود کنید.

1- بعد از نصب نرم افزار، وارد آن شده و عکس پرینتر خود را پیدا کنید.

2- در این مرحله باید اینترنت لپ تاپ یا کامپیوتر خود را قطع کنید. سپس وارد بخش control panel شوید و روی گزینه devices and printers کلیک کنید.

3- اگر دقت کنید، یک مثلث زرد کنار آن دیده می‌شود. این مثلث نشان دهنده نبود درایور است. در ادامه باید حتما درایورهای مربوط به آن را نصب کنید. نحوه نصب را جلوتر توضیح داده‌ایم. اما پیش از هر چیز درایورهایی که دانلود کرده بودید را آنزیپ کرده و آدرس بالای صفحه را کپی کنید.

4- وارد درایو C شده و پوشه مربوط به پرینتر خود را پیدا کنید. فایل آنزیپ شده شما قابلیت نصب خودکار ندارد. بنابراین از طریق hardware update آن را نصب کنید.

5- حالا در بخش devices and printers روی نام پرینتر خود راست کلیک کرده و گزینه properties را انتخاب کنید. یک پنجره برای شما باز می‌شود. به تب دوم پنجره یعنی hardware بروید. در این بخش اسم‌های مختلفی از پرینتر خود را مشاهده می‌کنید. اما شما باید گزینه other devices را انتخاب کرده و روی properties کلیک کنید.

6- حالا یک پنجره با نام و مدل پرینترتان باز می‌شود. سه گزینه هم در آن دیده می‌شود.

  • Driver
  • General
  • Details

7-(شما باید روی گزینه driver کلیک کنید تا گزینه update driver نمایان شده و بتوانید روی آن کلیک کنید. یک پنجره برای شما باز می‌شود. Browse my computer را انتخاب کنید تا مسیر فایل آنزیپ شده در درایو C را وارد آن کنید. حالا دکمه نکست را بزنید).

8- تمامی نرم افزارهای شما نصب شده و در کنار آن هم پرینتر شما به طور کامل هم نصب شده و هم درایورهای جدید را نیز روی خود دارد. حالا شما پرینتر اچ پی خود را روی ویندوز 7 نصب کرده و راه اندازی کرده‌اید.

برای بررسی این که دستگاه به درستی نصب و متصل شده، به بخش کنترل پنل سیستم بروید.

منوی استارت را باز کنید و روی میانبر Control Panel کلیک کنید. در این پنجره، روی Hardware and Devices کلیک کرده و بخش Devices and Printers را باز کنید.

اگر چاپگر، به طور خودکار توسط ویندوز ۷ نصب شده باشد، باید نام و مدل آن را در قسمت چاپگر ها یا Printers نمایش داده شود.

نصب درایور پرینتر در مک

نصب درایور پرینتر در سیستم عامل مک، متفاوت از ویندوز است. بدین منظور باید به ترتیب زیر عمل کنید:

  1. روی منوی Apple در کامپیوتر یا لپ تاپ کلیک کرده و گزینه System Preferences را بزنید.
  2. با توجه به مدل سیستم عامل، یکی از گزینه‌ های Print & Fax، Print & Scan و یا Printers & Scanners را انتخاب کنید.
  3. در ادامه مراحل نصب درایور پرینتر در مک، اگر نام پرینتر شما در لیست نمایش داده شد، آن را حذف کرده و دوباره اضافه کنید.
  4. روی نام پرینتر کلیک کرده و minus را انتخاب کنید تا چاپگر حذف شود.
  5. سپس گزینه plus را انتخاب کنید و با زدن Add Printer or Scanner، پرینتر مورد نظر خود را از لیست نمایش داده شده انتخاب کنید و Next را بزنید.
  6. بعد از انتخاب نام پرینتر به صفحه بعدی بروید.
  7. در منوی Use و یا Print Using، نام پرینتر خود را انتخاب کنید.
  8. برای اضافه کردن چاپگر، Add را اضافه کرده و با Close پنجره System Preferences را ببندید.
  9. با گرفتن پرینت از یک فایل، عملکرد دستگاه را چک کرده و مطمئن شوید که اتصال به درستی انجام شده است.

 

به همین آسانی شما می‌توانید درایور پرینتر را در دسکتاپ رایانه تان نصب کنید. نکته ای که باید بدانید این است که تمامی مراحل فوق، نیاز به صبوری و دقت شما دارد. اگر در آرامش این اقدامات را انجام دهید پرینتر نصب خواهد شد. مراحل ذکر شده با یک اشتباه کوچک، می‌تواند شما را تا ساعت ها معطل کند. پس به همین خاطر باید به یاد داشته باشید که گذراندن مرحله به مرحله بسیار کاربردی‌تر می‌باشد.

 

نصب درایور پرینتر اچ پی

نصب درایور پرینتر HP مانند مراحل توضیح داده شده است. ممکن است برخی از گزینه ها در برندهای مختلف با هم متفاوت باشد. برای دانلود درایور و نرم افزارهای مربوطه باید به سایت HP مراجعه کنید و مدل چاپگر خود را انتخاب کنید و فایل های مربوط به آن را دانلود کنید.

نصب درایور پرینتر اپسون

اگر یک دستگاهی جدید مانند پرینتر اپسون خریداری کردید و به سیستم متصل کردید بایستی درایور آن را نصب کنید. نصب درایور پرینتر اپسون نیز در مراحل بالا توضیح داده شده است و تفاوت چشمگیری بین نصب چاپگر برندهای مختلف وجود ندارد، ممکن است برخی از گزینه ها در برندهای مختلف با هم متفاوت باشد. برای دانلود درایور و نرم افزارهای مربوطه باید به سایت اپسون مراجعه کنید و مدل چاپگر خود را انتخاب کنید و فایل های مربوط به آن را دانلود کنید.

نصب درایور پرینتر کانن

چنانچه به‌تازگی چاپگر کانن را خریداری کرده‌اید، لازم است درایور پرینتر کانن را نصب کنید. نصب درایور پرینتر کانن هم در سیستم عامل های مختلف و ورژن های متفاوت آن در بالا توضیح داده شد. ممکن است برخی از گزینه ها در برندهای مختلف با هم متفاوت باشد. برای دانلود درایور و نرم افزارهای مربوطه باید به سایت Canon مراجعه کنید و مدل چاپگر خود را انتخاب کنید و فایل های مربوط به آن را دانلود کنید.

خدمات نصب درایور پرینتر

تعمیر دستگاه چاپگر یکی از تخصصی ترین مواردی است که باید با دقت بسیار انجام شود. با مراجعه به اطلس پرینتر، تیمی از کارشناسان مجرب و کاربلد این حوزه با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات، پرینتر شما را تعمیر خواهند کرد تا بتوانند دستگاه چاپگر را با بالاترین سطح کیفی به شما ارائه دهند.  باید گفت که خیالتان آسوده باشد زیرا کارشناسان این حوزه در دوره های تخصصی-آموزشی و تئوری دوره ها شرکت نموده و مهارت خود را تقویت نموده اند. و تعمیرات دستگاه چاپگر را بر اساس جدیدترین متدها آموخته اند.

چرا درایور پرینتر نصب نمی‌شود؟

اگر پرینتری که نصب نمی شود دارای ضمانت و گارانتی باشد شما می توانید با مراجعه به نمایندگی برند پرینترتان، مشکل خود را بیان نموده و درخواست کمک کنید. یکی از خدمات تخصصی که در نمایندگی های پرینترها ارائه شده است و تا امروز با استقبال بالایی مواجه شده، تعمیر در محل است. در این هنگام، کاربران نیازی نیست که دستگاه پرینتر خود را جا به جا نموده و به نمایندگی بروند. کافی است که با نمایندگی تماس گرفته و کارشناسان را در جریان بگذارند.

کارشناسان به محل اعزام شده و تمامی عملیات های تعمیر ، پشتیبانی و سرویس پرینتر از قبیل: نصب درایور پرینتر، آماده سازی پرینتر و… را در محل انجام می دهند. این کار به دلیل مزایای بسیاری که دارد مورد استقبال افراد قرار گرفته و بر اساس نظرسنجی هایی که میان عموم انجام شده  اغلب کاربران در زمان خرابی، آسیب دیدگی و سایر مشکلات پرینتر این روش را ترجیح می دهند. زیرا ممکن است دستگاه در اثر جا به جایی دچار مشکلات دیگری شود به همین خاطر ترجیح می دهند دستگاه چاپگر در محل سرویس دهی شود.

دلیل عدم نمایش پرینتر در هنگام نصب درایور

نکته ی دیگری نیز وجود دارد که باید از آن هم آگاه باشید. زمانی پیش می‌آید که با تمام انجام این کارها پرینتر برای شما نمایش داده نمی شود. در این زمان باید چه کاری انجام دهم؟

اگر پرینتر نمایش داده نمی شود بهتر است از روشن بودن پرینتر خود و درستی تنظیمات و اتصالات آن مطمئن شوید. مراحل را بار دیگر کنترل و بررسی کنید و اگر احیانا مرحله ای را جا انداخته بودید مجددا تکرار کنید اما اگر موردهای ذکر شده به درستی انجام شده بود و اصول نصب صحیح و کاربردی را رعایت کرده اید و باز هم نمایش داده نمی شود باید پرینتر را به مراکز تعمیرات نشان دهید. زیرا با انجام مراحل فوق، اکنون باید دستگاه چاپگر آماده کار باشد.

برخی از مواقع پرینترها با وجود انجام این مراحل نیز بر روی رایانه نصب نمی‌شوند. برای حل این مشکل می‌توانید با اطلس پرینتر تماس بگیرید و یا با مراجعه حضوری اطلس پرینتر، تخصصی‌ترین سرویس های پشتیبانی، نصب و تعمیر مرتبط با مشکل خود را دریافت کنید.

نتیجه گیری

برای نصب پرینتر کافی است که پرینتر را از طریق پورت یو اس بی « USB» به کامپیوتر وصل کنید. نصب درایور کامپیوتر پیچیدگی خاصی ندارد و با یک بار آموزش برای همیشه در خاطرتان خواهد ماند. نصب آن از طریق USB یکی از رایج ترین، روش‌هایی است که در میان عموم استفاده می‌شود.

در قسمت کنترل پنل  سیستم عامل رایانه گزینه DEVICE AND PRINTER را انتخاب کنید تا با جزئیات بیشتری از پرینتر خودتان آشنا شوید. پس از انتخاب گزینه Device and printer در قسمت پرینتر با مشخصات دستگاه چاپگر نصب شده روبه رو خواهید شد. روی کلمه printer کلیک راست نموده و گزینه set as default printer را فعال نمایید.

پس از فعال شدن این گزینه، درایور پرینتر بر روی لپ تاپ و کامپیوتر شما نصب شده است و شما می توانید استفاده کنید. در پایان اگر سوال و یا نظری درباره این مقاله دارید، حتما از طریق درج دیدگاه با ما در ارتباط باشید.