مقالات پرینتر

پرینتر لیزری چگونه کار می کند؟

پرینتر لیزری یکی از مدل‌­های چاپگرهای رایج و محبوب بازار می‌­باشد. این دستگاه با فناوری لیزر کار کرده و کیفیت چاپ فوق­العاده‌­ای را ارائه می‌­دهد. درواقع کیفیت چاپ پرینترهای لیزری از اکثر مدل‌­های دیگر بالاتر می‌­باشد. به دیگر بیان، دقت، کیفیت و سرعت پرینترهای لیزری بالاتر از اکثر پرینترهای موجود در بازار است. اطلس پرینتر 25 مدل پرینتر محبوب لیزری را به شما معرفی نموده است. شما می‌­توانید پس از آشنایی با پرینتر لیزری در اطلس پرینتر، مدل­‌های عالی برندهای سرشناس را با یکدیگر مقایسه نموده و در آخر یکی را انتخاب نمایید.

تاریخچه پرینتر لیزری

در ابتدا زیراکس در دهه 1960 اقدام به تولید پرینترهای لیزری کرد. اچ پی در سال 1984 به تولید اولین پرینتر لیزری که کوچک و سریع بود و قیمت مناسبی داشت پرداخت. این دستگاه پرینتر با سرعت 8 صفحه برگ در دقیقه عملیات پرینت را انجام می­‌داد. در سال 1998 این شرکت تولید کننده، اولین پرینتر چهار کاره خود را با قابلیت­‌های پرینت، کپی، اسکن و فکس تولید و روانه بازار کرد.

وقتی مشاهده کردند که پرینترهای لیزری از جوهرافشان کارآمدتر هستند، در ادارات و سازمان­‌ها از این پرینترها استفاده کردند. شرکت‌­های تولید کننده پرینتر لیزری، باتوجه به عملکرد دستگاه‌­های فتوکپی اقدام به تولید این پرینترها کردند. درواقع عملکرد پرینترهای لیزری بسیار به دستگاه­‌های فتوکپی نزدیک می‌­باشند. در دستگاه‌­های فتوکپی دسته­‌ای از نورهای شفاف از صفحه­‌ای عبور می­‌کنند و تصویر بر کاغذ جدید کپی می‌­شود. در پرینترهای لیزری نیز اشعه‌­های لیزر به آینه­‌ی چند ضلعی شلیک شده و سپس طی فرایندی عمل پرینت بر کاغذ صورت می­‌گیرد.

پرینتر لیزری چیست؟

تفاوت اصلی پرینترهای جوهرافشان و لیزری در ماده­‌ی مورد استفاده برای چاپ می­‌باشد. پرینترهای جوهرافشان از جوهر استفاده می‌­کنند اما پرینترهای لیزری با پودر تونر کار می­‌کنند. پرینترهای لیزری با نیروی الکترواستاتیکی یا الکتریسیته ساکن کار می­‌کنند. همانند بادکنکی که پس از مالش به لباس پشمی دچار نیروی الکترواستاتیکی شده و به لباس یا کاغذها جذب می­‌شود، یا جرقه­‌ای که پس از کشیدن جوراب­‌ها به فرش ایجاد می‌­شود، پرینترهای لیزری نیز با این نیرو کار می‌­کنند. درواقع الکترواستاتیک همان نیرویی است که بارهای الکتریکی به یکدیگر وارد می­‌کنند. با عبور عقب و جلوی اشعه­‌های لیزر در پرینترهای لیزری، تصاویر مربوطه بر روی استوانه باردار یا همان درام ایجاد می­‌شود. سپس تونر نیز باردار شده و تصویر را روی کاغذ ایجاد می‌­کند. در آخر گرمای فیوزر سبب شده تا تصویر چاپ شده روی کاغذ ثابت شود.

پرینتر لیزری چگونه کار می کند؟

برای پرینت یک سند، شما از طریق سیستم دستور را به دستگاه پرینتر ارسال می­‌کنید. سیستم ارسال کننده­‌ی دستور، جریان زیادی از داده‌­های الکترونیکی را به پرینتر لیزری می‌­فرستد. با ارسال دستور پرینت، موتور دستگاه عملکرد خود را آغاز می‌­کند. درون دستگاه پرینتر نیز یک مدار الکترونیکی وجود دارد که معنی و مفهوم داده­‌های ارسالی را فهمیده و دستورهای بعدی را ارسال می‌­کند. مدار موجود در پرینتر، سیم­‌های کرونا را فعال کرده تا با ولتاژ بالا، بار الکتریکی استاتیکی را به هرچه در نزدیکی آن وجود دارد، اعمال کند. با کشیده شدن اسکن لیزری بر سطح درام به صورت جلو و عقب، نیروی الکترواستاتیکی یا همان الکتریسیته ساکن بر روی آن ایجاد می‌شود. چرخ شارژکننده با نیروی الکترواستاتیکی، چرخ هدایت کننده را شارژ می­‌کند. با ارسال پرتوی لیزر به سوی آینه­‌ی چند ضلعی، تصویر بر روی درام ایجاد و در جهت چرخ حساس به نور پخش می‌­شود.

در مرحله­‌ی بعدی ذرات پودر تونر، با نیروی الکترواستاتیکی به تصویر بر روی چرخ جذب می­‌شوند. با وجود یک شارژ قوی‌­تر این تونر از درام به کاغذ منتقل می‌­شود. قانون جابه‌جایی بارها سبب شده تا این انتقال صورت گیرد. اما در این مرحله هنوز ذرات تونر بر روی کاغذ پایدار نبوده و ثابت نیستند. بدین منظور کاغذ از میان دو غلطک دستگاه فیوزینگ گذر می‌­کند. گرما و فشار فیوزر سبب شده تا تصویر بر روی کاغذ ثابت شود و تونر به بافت کاغذ نفوذ کند. طرز کار پرینترهای لیزری رنگی نیز به همین صورت است؛ با این تفاوت که تونرهای بیشتری وجود داشته و سرعت چاپ نیز کمتر و کندتر می‌­باشد.

یک بار به صورت خلاصه، مسیر حرکت کاغذ در یک پرینتر لیزری به ترتیب به این صورت است که در ابتدا کاغذ از یک سمت دستگاه وارد بخش داخلی آن می­‌شود. سپس وارد درام شده و در مسیر خود دارای بار مثبت قوی می­‌شود. با نزدیک شدن به درام تونر باردار را جذب می‌­کند. در مرحله بعد این کاغذ از میان دو غلطک فیوزر گذر کرده و تونرها بر روی کاغذ ثابت می­‌شوند. درآخر کاغذی که عملیات چاپ بر روی آن قرار گرفته از سمت دیگر دستگاه خارج می­‌شود.

اجزای سازنده و قطعات پرینتر لیزری

در یک دستگاه پرینتر لیزری اجزای متفاوتی وجود دارد:

  • برد فرمتر
  • برد پاور
  • موتور
  • منبع نور ثابت
  • آینه چند ضلعی
  • چرخ شارژ کننده
  • چرخ هدایت کننده
  • درام
  • محفظه تونر
  • چرخ انتقال
  • دستگاه فیوزر

درام

درام (Drum) یا همان استوانه­‌ی باردار از مهم­‌ترین قطعات پرینترهای لیزری می­باشد. در عملکرد پرینترهای لیزری، یک سیم با جریان الکتریکی مثبت قوی، درام را باردار می‌­کند. با چرخیدن درام، لیزر به سطحی که قرار است چاپ روی آن انجام شود تابیده می­‌شود. در مرحله­‌ی بعد درام تونر را به کاغذ انتقال می­‌دهد. پودر به بخش‌­هایی از کاغذ که بار منفی دارد جذب شده و در نتیجه چاپ مورد نظر صورت می­‌گیرد.

محفظه تونر

محفظه تونر همان کارتریج است که تونر را درون خود نگهداری می­‌کند. تونر درواقع ترکیبی از رنگدانه­‌ها و رزین‌­ها و مواد دیگری بوده که در نهایت پودر رنگی را به وجود آورده است. تونر یک ماده­‌ی مصرفی بوده و با اتمام آن بایستی اقدام به شارژ مجدد نمایید.

دستگاه فیوزر

دستگاه فیوزر (Fuser) درواقع غلطک گرمی است که کاغذ از میان آن عبور کرده و عملیات تثبیت چاپ صورت می­‌گیرد. فیوزر خود از چرخ فشاری و چرخ گرداننده تشکیل شده است. این دستگاه با ایجاد فشار و گرما، پودر تونر قرار گرفته بر روی کاغذ را ذوب و به داخل الیاف‌­های کاغذ هدایت می­‌کند.

انواع پرینتر لیزری

 

انواع پرینتر لیزری

پرینترهای لیزری در سه نوع کاربری متفاوت وجود دارند که باید بر اساس نوع نیاز خود از میان آن ها انتخاب خود را انجام دهید  در ادامه هر سه نوع را توضیح خواهیم داد :

تک کاره

پرینتر تک کاره، پرینتری است که تنها قابلیت چاپ سند‌ها را دارد و عملکرد اصلی آن محدود به چاپ متن یا تصاویر است. این نوع پرینترها عموماً به عنوان گزینه‌ای اقتصادی و ساده برای کاربرانی است که نیاز اصلی آن‌ها چاپ سند‌ها با کیفیت متوسط است. پرینترهای تک کاره لیزری در انواع مدل‌ها و اندازه‌ها موجود هستند.

سه کاره

پرینتر سه کاره، علاوه بر قابلیت چاپ، قابلیت اسکن و کپی نیز را دارد. به عبارت دیگر، این پرینترها ترکیبی از پرینتر، اسکنر و دستگاه کپی هستند. پرینتر سه کاره لیزری برای کاربران خانگی و کسب و کارهای کوچک مناسب هستند. این پرینترها امکان اسکن تصاویر و اسناد را به فرمت‌های دیجیتالی فراهم می‌کنند و همچنین قابلیت کپی کردن اسناد را نیز دارند.

چهار کاره

پرینتر چهار کاره، به علاوه قابلیت‌های چاپ، اسکن و کپی، امکان ارسال و دریافت فکس را نیز داراست. به عبارت دیگر، این پرینترها ترکیبی از پرینتر، اسکنر، فتوکپی و دستگاه فکس هستند. پرینتر چهار کاره معمولاً برای استفاده در محیط‌های کاری و دفاتر مناسب است. این پرینترها به کاربران امکان می‌دهند تا به صورت یکپارچه و یک دستگاه، چاپ، اسکن، کپی و فکس را انجام دهند.

پرینترهای لیزری رنگی و سیاه و سفید

پرینترهای سیاه و سفید برای افرادی که به تصاویر یا اسناد رنگی نیازی ندارند، مناسب است. این پرینترهای تنها امکان چاپ اسناد سیاه و سفید را دارند. اما پرینترهای لیزری رنگی برای کاربرانی که به چاپ تصاویر یا اسناد رنگی نیاز دارند، لازم است. پرینترهای سیاه و سفید تنها از کارتریج مشکی پشتیبانی می­‌کند. پرینترهای رنگی از 4 کارتریج مشکی، زرد، قرمز و آبی پشتیبانی می‌­کنند. سرعت چاپ پرینترهای سیاه و سفید از رنگی بالاتر است؛ دلیل آن هم عبور کاغذ از 4 کارتریج بوده که زمان بیشتری لازم دارد. پیچیدگی سیستم پرینترهای رنگی سبب شده تا هزینه­‌ی این دستگاه‌­ها بالاتر از پرینترهای سیاه و سفید باشد. همچنین هزینه­‌ی کارتریج­های رنگی بالاتر از کارتریج­‌های مشکی می باشد. نتیجه آنکه خرید و نگهداری از پرینترهای رنگی تنها به افرادی توصیه می‌­شود که به چاپ رنگی نیاز دارند.

کارتریج تونر پرینتر لیزری

کارتریج تونر پرینتر لیزری

تونر و کارتریج و جوهر سه چیز متفاوت می­‌باشد. جوهر در سیستم پرینترهای جوهرافشان استفاده شده است و در پرینترهای لیزری ما شاهد تونر یا پودر جوهری می‌­باشیم. کارتریج‌­ها خود به دو نوع جوهری و تونری تقسیم می­‌شوند. درواقع کارتریج‌­ها تونر یا جوهر را نگهداری می­‌کنند. به عنوان مثال پرینترهای سیاه و سفید یک کارتریج داشته که درون آن تونر مشکی وجود دارد. در پرینترهای رنگی نیز 4 کارتریج وجود دارد که درون هر یک از آن­ها رنگ­‌های متفاوتی وجود دارد. کارتریج‌­های تونری که در پرینترهای لیزری به کار برده می­‌شود از قسمت­‌های مختلفی همچون چیپست، درام، مگنت، بلید و تونر تشکیل شده است.

  • چیپست: چیپست سبب ارتباط کارتریج و پرینتر شده و عملیات چاپ را ممکن می­‌کند. با این قطعه شما متوجه میزان تونر باقی مانده در کارتریج می­‌شوید.
  • درام: درام شکلی استوان‌ه­ای داشته و در کیفیت نهایی چاپ نقش مهمی را ایفا می­کند.
  • مگنت: این قطعه به شکل میله‌­ای استوانه‌­ای بوده و در مخزن اصلی جای می‌­گیرد. مگنت تونر را به خود جذب نموده و در حین چاپ این تونر را به درام منتقل می­‌کند.
  • بلید: این قطعه در مخزن ضایعات قرار دارد. درواقع می­توان آن را در قسمت پایینی درام یافت. وظیفه­‌ی بلید، تمیز کردن و پاکسازی درام در حین چرخیدن می‌­باشد.
  • تونر: پودرهای مشکی یا رنگی (قرمز، آبی و زرد) که در چاپ پرینترهای لیزری استفاده می­‌شوند درون کارتریج نگهداری می‌­شوند.

برندهای معتبر تولید کننده پرینتر لیزری

برندهای معتبر تولید کننده پرینتر لیزری

بسیاری از برندها و شرکت‌­های محبوب دنیا به تولید این دستگاه‌­های پرکاربرد روی آوردند. از برندهایی که در زمینه‌­ی تولید پرینترهای لیزری کار می­‌کنند می­توان به برندهای زیر اشاره کرد:

اچ پی

اچ‌پی (HP) یکی از برندهای معروف و پیشرو در صنعت پرینتر و تجهیزات چاپ است. این شرکت بزرگ، محصولات متنوعی را در زمینه پرینترها، اسکنرها، دستگاه های کپی و سایر تجهیزات چاپ تولید می‌کند.

پرینترهای اچ‌پی با کیفیت بالا، عملکرد قابل اعتماد و توانایی چاپ در حجم‌های زیاد شناخته می‌شوند. این پرینترها در انواع و اقسام مدل‌ها و برای نیازهای مختلف موجود هستند. از جمله مدل‌های پرینتر اچ‌پی می‌توان به پرینترهای جوهرافشان، لیزری و چندکاره اشاره کرد. به طور کلی، اچ‌پی به عنوان یکی از برندهای برجسته در صنعت پرینتر و تجهیزات چاپ شناخته می‌شود.

کانن

کانن (Canon) نیز یکی از برندهای مشهور در صنعت پرینتر و تجهیزات چاپ است. این شرکت به عنوان یکی از پیشروان در زمینه تکنولوژی چاپ و تصویربرداری شناخته می‌شود و محصولات متنوعی را در این حوزه تولید می‌کند. پرینترهای کانن با کیفیت بالا و قابلیت‌های منحصر به فرد خود، برای کاربران خانگی و حرفه‌ای بسیار مناسب هستند. این پرینترها از تکنولوژی‌های چاپ مختلفی مانند جوهرافشان و لیزری استفاده می‌کنند و در انواع و اقسام مدل‌ها در دسترس هستند.

پرینترهای جوهرافشان کانن، با استفاده از سیستم جوهرگیری پیشرفته، تصاویر با رنگ‌های زنده و دقت بالا را ارائه می‌دهند. این پرینترها قابلیت چاپ در اندازه‌ها و انواع کاغذهای مختلف را دارا هستند و برای چاپ عکس‌ها، اسناد و سایر موارد، گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند. همچنین، پرینترهای لیزری کانن، با سرعت بالا و کیفیت چاپ برتر، برای محیط‌های تجاری و حرفه‌ای مناسب هستند. آن‌ها برای چاپ مستندات حجیم و نیازهای چاپ سنگین توصیه می‌شوند. به طور کلی، کانن به عنوان یکی از برندهای معتبر در زمینه چاپ و تصویربرداری شناخته می‌شود و محصولات با کیفیت و قابلیت‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اپسون

اپسون (Epson) یکی از برندهای معروف در زمینه تولید پرینترها و محصولات دیگر در حوزه چاپ است. این شرکت، یکی از پیشروان صنعت چاپ و تکنولوژی جوهرافشان است و محصولات متنوعی را تولید می‌کند که شامل پرینترهای جوهرافشان، اسکنرها، پروژکتورها و سایر محصولات مرتبط است.

پرینترهای اپسون با کیفیت بالا، دقت برتر و عملکرد قابل اعتماد شناخته می‌شوند. این پرینترها در انواع و اقسام مدل‌ها و برای مصارف مختلف در دسترس هستند. یکی از ویژگی‌های برجسته اپسون، استفاده از تکنولوژی جوهرافشان قدرتمند خود است که باعث تولید تصاویر با کیفیت بالا، رنگ‌های زنده و واقعی، جزئیات دقیق و تنوع رنگی وسیع می‌شود.

برادر

برادر (Brother) یکی از برندهای معروف در صنعت پرینتر و تجهیزات چاپ است. این شرکت ژاپنی، محصولات گسترده‌ای را در زمینه پرینترها، اسکنرها، فکس‌ها و سایر تجهیزات چاپ تولید می‌کند.

پرینترهای برادر با کیفیت بالا، قابلیت‌های متنوع و عملکرد قابل اعتماد شناخته می‌شوند. این پرینترها در انواع و اقسام مدل‌ها و برای نیازهای مختلف موجود هستند. از جمله مدل‌های برادر می‌توان به پرینترهای جوهرافشان، لیزری و چندکاره اشاره کرد. برادر به عنوان یکی از برندهای برجسته در صنعت پرینتر و تجهیزات چاپ شناخته می‌شود و محصولات با کیفیت و امکانات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌گذارد.

سامسونگ

سامسونگ (Samsung) یکی از برندهای معروف و محبوب در صنعت الکترونیک است که در زمینه پرینترها و تجهیزات چاپ نیز فعالیت می‌کند. این شرکت کره‌ای، محصولات پیشرفته و کارآمدی را در زمینه پرینترها، اسکنرها و دستگاه‌های چاپ دیجیتالی تولید می‌کند.

پرینترهای سامسونگ با طراحی زیبا، عملکرد قابل اعتماد و امکانات فراوان شناخته می‌شوند. این پرینترها در انواع و اقسام مدل‌ها و برای نیازهای مختلف موجود هستند. از جمله مدل‌های سامسونگ می‌توان به پرینترهای جوهرافشان، لیزری و چندکاره اشاره کرد. به طور کلی، سامسونگ به عنوان یکی از برندهای معتبر و محبوب در صنعت الکترونیک شناخته می‌شود. در زمینه تولید پرینترها، محصولات متنوع و با کیفیتی را ارائه می‌دهد.

برای آشنایی با مدل های پرینتر لیزری می توانید مقاله دیگر ما در اطلس مگ را با عنوان معرفی 25 مدل پرینتر لیزری محبوب را مطالعه کنید. پرفروش ترین مدل های پرینتر لیزری از برندهای مختلف در این مقاله معرفی شده است.

نکات مهم در هنگام استفاده از پرینتر لیزری

نکات مهم در هنگام استفاده از پرینتر لیزری

با خرید پرینترهای لیزری بایستی نکاتی را هنگام به کارگیری این دستگاه‌­ها رعایت نمایید:

مقدار مصرفی

پیش از خرید حتما به قدرت دستگاه و میزان توانایی کار و خروجی آن در ماه توجه داشته باشید. اگر حجم کاری بالایی دارید، نمی‌­توانید از پرینترهای خانگی ساده استفاده کنید. بایستی پرینتری تهیه کنید که توان خروجی ماهیانه­‌ی بسیار بالایی داشته باشید. البته هرچقدر میزان استفاده­‌ی شما به استانداردی که شرکت تولید کننده گفته نزدیک­‌تر باشد، عمر مفید دستگاه و قطعات آن نیز بالا می­‌رود.

سایز کاغذ قابل پشتیبانی در دستگاه

پرینترهای لیزری متفاوت، کاغذهایی با سایزهای گوناگون را پشتیبانی می­کنند. برای مثال اگر با کاغذهایی با سایز A3, A4, A5 سروکار دارید، بایستی پرینتر مناسب با همان سایز را خریداری کنید.

ظرفیت سینی کاغذ

سینی‌­های ورودی و خروجی کاغذ پرینترها ظرفیت محدودی دارند. البته به برخی از آن­ها می­‌توان سینی اضافه کرد و ظرفیت آن را بالا برد. سینی ورودی، وظیفه‌­ی نگهداری از کاغذهای چاپ نشده و سینی خروجی، وظیفه­‌ی نگهداری از کاغذهای چاپ شده را دارند. هرچه ظرفیت سینی­‌ها بالاتر باشد، چاپ را می‌­توان به صورت متوالی و بدون توقف انجام داد. برای مثال اگر ظرفیت سینی پرینتری 150 برگ باشد، می­‌توان 150 برگ را بدون توقف پرینت کرد.

سرعت چاپ

سرعت چاپ، همان تعداد برگه‌­هایی است که در هر دقیقه به چاپ می­‌رسد. این فاکتور را با واحد برگ در دقیقه یا PPM نشان می‌­دهند. PPM مخفف عبارت Page Per Minute می­‌باشد. برای ادارات و شرکت­هایی که حجم کاری بالایی دارند، سرعت پرینتر اهمیت بسزایی دارد. زیرا هرچه پرینتر با سرعت بیشتری کار کند، اتلاف زمان کمتری به همراه می‌­آورد.

مدت زمان اولین پرینت

از زمانی که دستور پرینت ارسال می‌­شود تا زمانی که اولین پرینت صورت می‌­گیرد، از فاکتورها و نکات مهمی است که در هنگام خرید پرینتر در نظر گرفته می­‌شود. هرچه این مدت زمان کمتر باشد و پرینتر سریع‌­تر دستورها را اجرا نماید، امتیاز بالاتری در این زمینه کسب می­‌کند.

حافظه پرینتر

برای پیشگیری از ایجاد خطا به هنگام انجام پرینت، برای پرینترهای لیزری حافظه جداگانه در نظر گرفته‌­اند. حافظه پرینتر یا همان RAM دستگاه سرعت پرینت را بالا می­‌برد. حافظه پرینتر را با واحد مگابایت نشان می‌­دهند. برای مثال پرینترها دارای حافظه­‌هایی نظیر 32 مگابایت، 64 مگابایت، 192 مگابایت، 256 مگابایت و 512 مگابایت می­‌باشند.

پردازنده پرینتر

پردازنده را با واحد مگاهرتز نشان می‌­دهند. پردازنده در پردازش هر عملیاتی که پرینتر انجام می‌­دهد، مورد استفاده قرار می­‌گیرد. حافظه پرینترهای لیزری، اطلاعات تمام صفحه را در خود قرار داده و به قسمت پرینت منتقل می‌­کند. نقش پردازنده در این فرایند، پردازش و انتقال برگه­‌ها می­‌باشد.

اتصالات پرینتر

پرینترها درگاه‌­ها و امکاناتی برای ارتباط با دیگر دستگاه‌­ها دارند که به عنوان اتصالات می‌­توان از آن­ها نام برد. برای مثال اگر پرینترهای لیزری دارای پورت USB می‌­باشند، یعنی امکان اتصال فلش یا کامپیوتر را دارند. با این اتصال می‌­توان اسناد را با سرعت بیشتر به چاپ رساند. از دیگر اتصالات پرینترها می­توان به Ethernet و Wi-Fi اشاره کرد. درواقع می­توان به صورت بدون سیم یا با سیم به سیستم یا موبایل متصل شد و به راحتی چاپ اسناد را انجام داد.

نمایشگر و دکمه­‌های پرینتر

کاربری آسان از دیگر مزایای پرینتر خوب می‌­باشد. برای انجام عملیات­‌ها و دستورها از نمایشگر پرینتر و دکمه‌­های کنترلی این دستگاه می­‌توان استفاده کرد. برخی پرینترها نمایشگر LCD خطی یا نمایشگرهای رنگی و لمسی دارند. هرچه نمایشگر پیشرفته‌­تر باشد، کاربری را آسان­تر کرده است. دکمه­‌های کنترلی موجود بر روی دستگاه نیز کار با پرینتر را بسیار راحت کرده‌­اند. با توجه به این دکمه‌­ها می‌­توان به صورت مستقیم عملیات­‌هایی همچون روشن و خاموش کردن دستگاه، توقف چاپ و… را کنترل نمود.

کیفیت و دقت چاپ

دقت یا رزولوشن پرینترها را با واحد dpi نشان داده که به عبارتی همان تعداد نقاطی است که در هر اینچ از کاغذ (Dots Per Inch) به چاپ می‌­رسند. پس در صورتی که این عدد بالا باشد، کیفیت خروجی پرینتر نیز بالا می­‌باشد.

توان کار ماهیانه

اگر حجم کاری بالایی دارید، بایستی پرینتری را تهیه نمایید که توان کار ماهیانه­ی بالایی دارد. برای مثال در ادارات و شرکت­‌هایی که کارهایی با حجم بالا از پرینتر انتظار دارند، بایستی به این فاکتور توجه بسیاری داشته باشند و دستگاهی متناسب با کار خود تهیه نمایند.

حجم کارتریج

هر دستگاهی از کارتریج‌­های خاصی پشتیبانی می­‌کند. هر کارتریج نیز حجم کاری مشخصی دارد. می­توانید در هنگام خرید، حجم کارتریج دستگاه را مشاهده نمایید. برای مثال اگر پرینتری که قصد تهیه­‌ی آن را دارید، دارای حجم کارتریج 1000 برگ می‌­باشد، بایستی پس از پرینت 1000 برگ کاغذ اقدام به شارژ آن نمایید.

ابعاد و وزن پرینتر

پرینترهای لیزری در ابعاد و وزن­‌های متفاوتی تولید شده­اند. اغلب پرینترهایی که با کاربری بیشتر و برای کار حرفه‌­ای تر با حجم کاری بالاتر ساخته شده­‌اند، ابعاد بزرگ­تری دارند. البته پرینترهای کوچک و قابل حمل لیزری نیز در بازار موجود می‌­باشند.

پشتیبانی از سیستم عامل­‌ها

پیش از خرید پرینتر لیزری بایستی اطمینان حاصل کنید که دستگاه پرینتر از سیستم عامل­‌های موجود در محل کار یا خانه­‌ی شما پشتیبانی می­‌کند تا بتوانید رایورهای آن را نصب کنید.

قابلیت های پیشرفته پرینترهای لیزری

پرینترهای لیزری هرچه پیشرفته­‌تر باشند، دارای امکانات جذاب‌­تر و بیشتری هستند. برای مثال می‌­توان در این دستگاه‌­ها قابلیت‌­هایی همچون نمایشگرهای لمسی و رنگی، چاپ دو طرفه، پشتیبانی از کارتریج‌های بزرگ، اتصالاتی چون بلوتوث و وای‌فای، قابلیت Auto on و Auto off، چاپ از راه دور و… را مشاهده کرد.

می‌­دانید که با هربار روشن کردن دستگاه، پرینتر یک بار خود را چک می‌­کند. اگر قصد دارید مدت زمان طولانی از پرینتر استفاده نکنید، بایستی آن را خاموش کنید. یعنی به محض اگر بین کار خود وقفه دارید بهتر است آن را خاموش نکنید. حال آنکه برخی پرینترها از قابلیت  Auto on و Auto off بهره برده‌­اند و به صورت خودکار اگر از دستگاه استفاده نکنید خاموش شده و با اعمال دستور بعدی روشن می‌­شوند. این قابلیت سبب کاهش اتلاف انرژی می‌­شود.

همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله دیگر ما در اطلس مگ با عنوان چگونه پرینتر لیزری را تمیز کنیم را مشاهده کنید.

مقایسه معایب و مزایای پرینترهای لیزری و جوهرافشان

مقایسه معایب و مزایای پرینترهای لیزری و جوهرافشان

پرینتر لیزری و جوهرافشان دو تکنولوژی مختلف چاپ هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. شما می توانید بر اساس نوع نیاز خود از میان این دو تکنولوژی دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مزایای پرینترهای لیزری نسبت به پرینترهای جوهر افشان

  • توان کار ماهیانه‌­ی پرینترهای لیزری بیشتر از پرینترهای جوهر افشان می­‌باشد.
  • کیفیت چاپ متون در پرینترهای لیزری بالاتر است.
  • قابلیت شبکه سازی پرینترهای لیزری بالاتر از پرینترهای جوهر افشان است.
  • سرعت چاپ در پرینترهای لیزری بسیار بیشتر از پرینترهای جوهر افشان می­‌باشد.
  • دوام و استحکام پرینترهای لیزری از پرینترهای جوهری بیشتر است.
  • پرینترهای لیزری قابل اطمینان­‌تر می­‌باشند.
  • درست است که هزینه اولیه­‌ی پرینترهای لیزری بیشتر است اما هزینه‌­ی کارتریج­‌های جوهر افشان بسیار بالا می‌­باشد. درواقع هزینه­‌های مصرفی برای هر برگ کاغذ در پرینترهای لیزری کمتر بوده و مقرون به صرفه­‌تر است.

معایب پرینترهای لیزری نسبت به پرینترهای جوهر افشان

  • قیمت اولیه‌­ی پرینترهای لیزری بالا می­‌باشد.
  • زمان لازم برای گرم شدن پرینترهای لیزری از پرینترهای جوهری بیشتر می‌­باشد.
  • تصاویر چاپ شده در پرینترهای لیزری کیفیت رنگ کمتری به نسبت پرینترهای جوهرافشان دارند؛ بدین رو برای کارهای حرفه­‌ای عکاسی و نظیر آن مناسب نیستند.
  • ابعاد و وزن این پرینترها از پرینترهای جوهری بیشتر است.
  • پرینترهای لیزری نیاز به مراقبت بیشتری دارند؛ زیرا قطعات این دستگاه­‌ها حساس­‌تر و ظریف‌­تر می­‌باشد.
  • هر کاغذی را نباید در پرینترهای لیزری استفاده نمود، چون ممکن است مقاومت لازم برای قرارگیری در مقابل حرارت لیزر را نداشته باشند.

اگر هنوز تصمیم نهایی خود را برای خرید پرینتر جوهرافشان یا لیزری نگرفته اید می توانید مقاله کامل تر ما در اطلس مگ با عنوان پرینتر جوهرافشان بخریم یا لیزر رنگی؟ را مطالعه کنید. این مقاله به شما کمک خواهد کرد بر اساس نیاز خود تصمیم خود را برای خرید پرینتر با تکنولوژی چاپ لیزری یا جوهر افشان بگیرید.

در نهایت برای خرید پرینتر لیزری بایستی ابتدا نیازهای خود از این دستگاه را مشخص و روشن نمایید. سپس می­‌توانید بهترین پرینترهای لیزری را بررسی کنید و در میان آن­‌ها با در نظر گرفتن بودجه‌­ی خود یکی را برگزینید. درواقع هنگام انتخاب این دستگاه بایستی به نیازهای خود همچون حجم چاپ مورد انتظار خود، درگاه­‌های ارتباطی، سرعت چاپ، دقت چاپ، قیمت دستگاه، امکانات و دیگر ویژگی‌های آن توجه نمایید. مشاوران و متخصصین اطلس پرینتر همواره برای پاسخ به سوالات شما و مشاوره خرید رایگان آماده می‌­باشند. در فروشگاه اینترنتی اطلس پرینتر می­‌توانید پرینترهای لیزری دست دوم را قیمت بسیار عالی نیز تهیه کنید. اطلس پرینتر تمامی دستگاه‌­های دست دوم را در ابتدا تست کرده و پس از اطمینان از سلامت کالا آن را در فروشگاه خود ارائه می­‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *