مقالات دستگاه کپی

دستگاه کپی چیست؟

دستگاه کپی چیست؟

شاید این سوال که دستگاه کپی چیست؟ از نظر شما ساده باشد. همه ما می دانیم دستگاه کپی چیست و احتمالا حتی هر روز در دفتر کاری خود از آن استفاده می کنیم. با وجود ساده بودن این دستگاه در ذهن ما، دستگاه کپی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین ماشین های اداری است که در اکثر مشاغل کاربرد دارد و هر کسب و کاری به این دستگاه وابسته است. با وجود اینکه شما می دانید دستگاه کپی چیست، اما این، به این معنی نیست که همه کارهایی که دستگاه کپی می تواند انجام دهد را می شناسید. آیا می دانید دستگاه فتوکپی چقدر می تواند بر بهره وری کسب و کار شما تاثیرگذار باشد؟ آیا می دانید که دستگاه کپی می تواند تمامی کارهای مربوط به چاپ در دفتر شما را انجام دهد؟ آیا می دانید حتی در برخی از منازل هم از دستگاه کپی استفاده می شود؟

دستگاه کپی که به آن فتوکپی، دستگاه کپی و دستگاه فتوکپی نیز گفته می شود، اما نباید به آن ماشین زیراکس گفته شود. زیراکس اسم یک برند است که دستگاه های کپی را تولید می کند. دستگاه کپی ماشینی برای تولید کپی از متن یا طرح های گرافیکی کاغذی با استفاده از نور، گرما، مواد شیمیایی یا بارهای الکترواستاتیکی است. از دستگاه فتوکپی برای تولید کپی های تکراری از یک سند استفاده می شود. این دستگاه از زمان اختراع، راه طولانی را برای ارائه عملکردهایی که محدود به کپی کردن نیستند پیموده است. پیشرفته ترین و جدیدترین دستگاه فتوکپی حال حاضر، دارای ویژگی های مشابه پرینتر لیزری است و از تونر به عنوان ماده مصرفی استفاده می کند. این دستگاه ها در حال حاضر می توانند اعمال دیگری مانند اسکن و پرینت را هم انجام دهند و در واقع چند کاره هستند.

دستگاه کپی چیست؟

تاریخچه دستگاه کپی

روش چاپی که بیشتر توسط دستگاه‌های کپی اداری مدرن استفاده می‌شود، زیروگرافی نامیده می‌شود. اگرچه این فرآیند توسط فیزیکدان آمریکایی چستر اف. کارلسون در سال 1937 توسعه یافت، اما این مکانیزم کپی تا سال 1950 برای استفاده تجاری در دسترس عموم قرار نگرفت. زیروگرافی که شامل اعمال بارهای الکترواستاتیکی و گرما است، بسیار متنوع است و می تواند برای تولید انواع کپی شامل مطالب نوشتاری، چاپی و گرافیکی استفاده شود. اساس این فرآیند کپی رسانایی نوری است، یعنی افزایش توانایی برخی از مواد برای عبور جریان الکتریکی از آنها در هنگام برخورد نور که موجب کپی گرفتن از طرح مورد نظر می شود. به عنوان مثال، عنصر شیمیایی سلنیوم، رسانای الکتریکی ضعیفی است، اما زمانی که نور توسط برخی از الکترون های آن جذب می شود و ولتاژ اعمال می شود، این الکترون ها می توانند آزادانه تر از یک اتم به اتم دیگر عبور کنند. هنگامی که نور حذف می شود، تحرک آنها کاهش می یابد. کپی با روش زیروگرافی معمولا از یک درام آلومینیومی استفاده می کند که با لایه ای از سلنیوم پوشانده شده است. نوری که از طریق سندی که قرار است کپی شود، یا از سطح آن منعکس می شود، به سطح سلنیوم می رسد، که ذرات باردار منفی جوهر (یعنی تونر) روی آن پاشیده می شود و تصویری از سند را روی درام تشکیل می دهد. یک ورق کاغذ کپی از نزدیک درام عبور داده می شود و بار الکتریکی مثبت زیر ورق ذرات جوهر با بار منفی را جذب می کند و در نتیجه تصویر به کاغذ کپی منتقل می شود. سپس حرارت به صورت لحظه ای اعمال می شود تا ذرات جوهر به کاغذ جوش داده شود. در ابتدا کاغذهای مخصوصی برای کپی وجود داشت، اما جایگزینی درام با پوشش سلنیوم استفاده از کاغذ معمولی را مجاز می کرد.

در مدت زمان کوتاهی، پیشرفت‌های دیگری در این زمینه ارائه شد که امکان چاپ در دو طرف کاغذ، مرتب‌سازی و دسته‌بندی، امکان تعیین تعداد کپی به صورت از پیش تعیین‌شده و بزرگ‌نمایی یا کوچک کردن تصویر تولید شده از نسخه اصلی را فراهم می‌کرد. دستگاه‌های زیروگرافی که قادر به تکثیر مواد رنگی بودند در دهه 1970 در دسترس قرار گرفتند و در دهه 1990 چاپگر چندکاره عملکردهای دستگاه کپی، چاپگر، دستگاه فکس و اسکنر را با هم در یک دستگاه ترکیب می کرد.

تاریخچه دستگاه کپی

اجزای اصلی تشکیل دهنده دستگاه کپی 

  • برد اصلی دستگاه: کار پردازش اطلاعات به عهده این بخش است.
  • فیوزینگ دستگاه کپی: وظیفه ذوب کردن تونر برای انجام چاپ بر روی کاغذ را بر عهده دارد.
  • هیتر دستگاه کپی: در دستگاه های لیزری وظیفه پخت کارتریج بر روی کاغذ را دارد.
  • برد پاور دستگاه کپی: وظیفه رساندن بخش که قطعات دیگر و کنترل ولتاژ برق را دارد.
  • ADF: انتقال کاغذ به درون دستگاه برای چاپ و یا دیگر عملیات بر عهده این بخش است.
  • کاغذ کش: وظیفه انتقال کاغذ در دستگاه کپی را دارد.
  • کارتریج: در کپی های لیزری، دستور پرینت روی کاغذ را انجام می دهد.
  • داکتر بلید و بلید: بلید در کارکرد و عملکرد درست دستگاه کپی بسیار مهم و تاثیر گذار است.
  • درام: با استفاده از درام تصویر کامل، با چرخش استوانه، نوار به نوار روی آن به وجود می‌آید.

مواد مصرفی دستگاه کپی

>مواد مصرفی در دستگاه فتوکپی شامل تونر، کارتریج تونر، دولوپر، چیپ، درام، مگنت، بلید و داکتر بلید، ناخونک، هاترول و پیکاپ است. خرید هر کدام از این قطعات و مواد باید از مرکزی معتبر انجام شود تا خیال کاربر از بابت اصل و اورجینال بودن آن ها راحت باشد. استفاده از مواد مصرفی و قطعات بی کیفیت و فیک می تواند موجب صدمات و خسارات جبران ناپذیر به دستگاه کپی شود. توجه کنید که برای تعویض هرکدام از این مواد مصرفی نیز باید کار را به متخصص بسپارید. برای سرویس دستگاه کپی یا تعویض و خرید مواد مصرفی با متخصصان تعمیرات ما در اطلس پرینتر با شماره 45277-021 تماس بگیرید.

 

انواع دستگاه کپی 

انواع دستگاه کپی

دستگاه کپی آنالوگ

قدیمی ترین دستگاه کپی، از نوع آنالوگ است. با توجه به قدیمی بودن و امکانات کم این دستگاه ها، دیگر برای فروش آکبند در دسترس نیستند. مدل های استوک دستگاه کپی آنالوگ در بازار موجود هستند اما کاربران تمایلی به خرید آن ها ندارند. علاوه بر امکانات کم، پشتیبانی و یافتن قطعات آن نیز بسیار دشوار است. این دستگاه ها معمولا ابعاد بزرگی دارند ولی امکانات پیشرفته ای ارائه نمی دهند. علاوه بر این با توجه به تکنولوژی قدیمی آن، کیفیت چاپ پایینی دارند.

توجه داشته باشید که مدل های ارزان قیمت از دستگاه کپی آنالوگ در بازار وجود دارد که ممکن است به دلیل صرف هزینه کمتر بخواهید آن را خریداری کنید. اما توجه کنید استفاده از آن ها دردسر ساز است و به احتمال زیاد نمی توانند نیازهای شما را برطرف کنند.

 

دستگاه کپی دیجیتال

با توجه به پیشرفت تکنولوژی دستگاه کپی هم مانند هر دستگاه دیگری به روزرسانی شده و انواع دیجیتال آن در بازار موجود است. این دستگاه ها علاوه بر سرعت کار بالا، امکانات گسترده ای را در اختیار کاربران قرار می دهند. این نوع از دستگاه های کپی عملکرد و مکانیزمی که برای کپی استفاده می کنند کاملا به روزرسانی شده و مانند دستگاه های آنالوگ نیست.

علاوه بر تغییر مکانیزم عملکرد، دستگاه های کپی دیجیتال، ماشین های اداری چند کاره ای هستند که می توانند علاوه بر عملکرد کپی، فکس، اسکن و پرینت را نیز پشتیبانی کنند. دستگاه کپی دیجیتال عموما ظرفیت کاغذ و ابزارهای بیشتری دارند که می تواند فرایندهای کارهای چاپی روزانه را آسان تر کند. با وجود اینکه دستگاه کپی دیجیتال ویژگی های پیشرفته ای دارد، کاربرد آن آسان است.

 

دستگاه کپی تک رنگ (مونو)

دستگاه کپی تک رنگ یا دستگاه کپی سیاه سفید، همانطور که از نامش پیدا است، از یک رنگ تونر، که رنگ سیاه است، استفاده می کند. ظرفیت این دستگاه مختلف است و شما می توانید مدل هایی کم ظرفیت تا پر ظرفیت را از این نوع دستگاه پیدا کنید. اما به صورت کلی این مدل ها بیشتر برای مصارف دفتری طراحی و تولید شده اند و برای کاربرانی مناسب است که اسناد متنی را کپی و چاپ می کنند.

 

دستگاه کپی رنگی

بر خلاف دستگاه کپی مونو، این نوع دستگاه قابلیت کپی به صورت رنگی را دارد. اما این بدین معنی نیست که توانایی کپی سیاه سفید را ندارند. عموما دستگاه های کپی چند کاره قابلیت کپی به صورت رنگی را دارند. دستگاه کپی رنگی عموما 4 درام و 4 کارتریج دارند اما برخی دیگر از مدل ها درام یا کارتریج بیشتری دارند. چهار رنگ اصلی تشکیل دهنده آن CMYK یا Cyan است. دستگاه، این رنگ ها را برای ایجاد رنگ های دیگر با هم مخلوط می کند و طیف زیادی از رنگ ها را می تواند تولید کند. این دستگاه ها بیشتر برای کاربرانی مناسب است که کارهای گرافیکی انجام می دهند.

 

دستگاه کپی چند کاره 

این نوع دستگاه کپی علاوه بر کپی کردن، عملکردهای متعدد دیگری را نیز می توانند در اختیار شما قرار دهند. دستگاه کپی چند کاره یا چند منظوره مانند دستگاه کپی دیجیتال است. با توجه به محبوبیت این نوع دستگاه ها میان کاربران، بسیاری از تولیدکنندگان بیشتر به سمت تولید این ماشین های اداری چند کاره حرکت می کنند.

عملکردهایی که این دستگاه انجام میدهد شامل کپی، اسکن، چاپ و فکس است. بسیاری از مدل های این دستگاه ها قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و ویژگی اتصال به شبکه را نیز دارند و تمامی کارمندان می توانند از طریق همین اتصال شبکه به دستگاه دسترسی داشته باشند.

 

دستگاه کپی رومیزی (دسکتاپ)

مهم ترین ویژگی این دستگاه کپی که در نام آن هم آمده است، جمع و جور بودن این دستگاه است. دستگاه کپی دسکتاپ می تواند روی میز کاری قرار گیرد. این نوع دستگاه کپی ممکن است تک کاره یا چند کاره باشد. سایز چاپ عموما در این مدل ها بالاتر از A4 نیست. اگر محدودیت فضا دارید و بودجه پایین تری برای خرید دستگاه در نظر گرفته اید، دستگاه کپی رومیزی تهیه کنید.

 

دستگاه کپی ایستاده (ایستا)

دستگاه های بزرگ کپی که حالت ایستاده روی زمین دارند از این نوع هستند. این دستگاه ها معمولا با کاغذ A3 کار می کنند و شکل فیزیکی آن ها استند یا کابینتی است که می توان از آن به عنوان فضای ذخیره سازی استفاده کرد. همچنین در این مدل ها امکان پیکربندی دستگاه وجود دارد و با ماژول های اضافی سینی کاغذ سازگار است. دستگاه کپی ایستاده عموما سرعت چاپ بالاتری دارند و برای حجم های کاری سنگین طراحی شده اند. با توجه به ظرفیت بالاتر و امکانات بیشتر و پشتیبانی از حجم کاری سنگین تر، این دستگاه ها، قیمت بالاتری دارند.

 

دستگاه کپی شبکه

همانطور که از نام این دستگاه پیدا است، قابلیت قرار گرفتن آن در شبکه وجود دارد. این ویژگی به شما اجازه می دهد چندین سیستم کامپیوتر از یک دستگاه به صورت اشتراکی استفاده کنند. همین فرآیند به صرفه جویی در زمان و آسان شدن فرآیندهای اداری کمک می کند. علاوه بر این، امکان انجام فرآیند کپی به صورت از راه دور فراهم است. اکثر دستگاه های کپی دیجیتال و ماشین های اداری چند کاره قابلیت اتصال به شبکه را دارند.

 

برندهای مختلف تولید کننده دستگاه کپی

بسیاری از برندهای مطرح و شناخته شده تولید کننده ماشین اداری در دنیا، دستگاه کپی تولید می کنند. شما می توانید از میان مدل های تولید شده توسط این کمپانی ها دستگاه متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید. شما می توانید مدل های متنوع دستگاه کپی برندهای مطرح جهان را در سایت اطلس پرینتر مشاهده کنید و با بهترین قیمت ایران دستگاه کپی مورد نیاز خود را تهیه کنید.

دستگاه کپی کانن

کانن شرکت صنایع الکترونیکی ژاپنی چندملیتی است، که در طراحی و تولید بسیاری از تجهیزات و دستگاه های الکترونیکی فعالیت دارد. شرکت کانن در سال ۱۹۳۳ توسط یوشیدا گورو و اوچیدا سابورو تأسیس شد. ماشین های اداری تولید شده توسط این برند از محبوبیت بالایی در بازار جهانی برخوردار است. این شرکت دستگاه کپی را با کیفیت بالا به بازار عرضه کرده که بسیار رقابتی است و حدود 25 سال است که در بین کاربران یکی از پر طرفدار‌ترین کپی‌ها محسوب می‌شود. دستگاه کپی کانن یکی از بهترین های بازار است که می توانید مدل های مختلف آن را مشاهده و بررسی کنید.

دستگاه کپی توشیبا

توشیبا شرکت ژاپنی چندملیتی است، که در زمینه طراحی و تولید تجهیزات ارتباطاتی، قطعات الکترونیکی و بسیاری زمینه های دیگر فعالیت می‌کند. در سال ۱۸۷۵ نخستین کارخانجات تولید تجهیزات و دستگاه‌های تلگراف در ژاپن، با نام محلی تاناکا سیزو-شو و به معنی کارخانه مهندسی تاناکا، به کار افتاد که در حال حاضر به نام توشیبا شناخته می شود. دستگاه کپی توشیبا یکی از پرطرفدارترین ماشین های اداری در ایران و جهان است. در حال حاضر مدل‌های بسیاری از دستگاه کپی توسط این برند تولید شده که دارای قابلیت‌های بسیاری بوده و توانسته کاربران بسیاری را جذب کند.

دستگاه کپی شارپ

شارپ شرکت صنایع الکترونیکی ژاپنی است که مرکز آن در اوساکا است، که طراح و تولیدکننده دامنه گسترده‌ای از محصولات و کالاهای الکترونیکی است. این شرکت در سال ۱۹۱۲ توسط تاکوجی هایاکاوا تاسیس شده‌ است. دستگاه کپی شارپ یکی از بهترین دستگاه های اداری است که شما می توانید از میان مدل های مختلف آن، مدل مدنظر و متناسب با نیاز خود را پیدا کنید.

دستگاه کپی ریکو

ریکو شرکت چندملیتی الکترونیکی و تصویربرداری ژاپنی است که توسط انستیتو ریکن در ۶ فوریه سال ۱۹۳۶ تاسیس شد. دفتر مرکزی شرکت ریکو، در ساختمان ریکو واقع در منطقه چوئو، توکیو مستقر است. دستگاه کپی ریکو که در بازار جهانی یکی از با کیفیت ترین مدل ها است در ایران نیز موجود است. دستگاه کپی ریکو برای کار در مراکز انتشارات که تیراژهای بالا دارند، بسیار با کیفیت و مقرون به صرفه بوده و در بازار جهانی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

دستگاه کپی کونیکا

کونیکا شرکت ژاپنی تولید کنندهٔ دستگاه های اداری مانند پرینتر و دستگاه کپی است. این شرکت که کار خود را در سال ۱۸۷۳ آغاز کرده بود سرانجام با پیوستن به شرکت مینولتا در سال ۲۰۰۳، شرکت کونیکا مینولتا را تشکیل داد. در حال حاضر دستگاه کپی کونیکا یکی از با کیفیت ترین دستگاه های موجود در بازار است. این دستگاه ها در بازه قیمتی مختلفی تولید شده که با هر بودجه ای می توانید از میان مدل های آن انتخاب کنید.

دستگاه کپی اچ پی

کمپانی اچ پی یا هیولِت پاکارد شرکت چند‌ملیتی آمریکایی در حوزه فناوری اطلاعات است. ساختمان مرکزی این برند در سیلیکون ولی در ایالت کالیفرنیای آمریکا واقع شده‌است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات در جهان است. دستگاه کپی اچ پی از با کیفیت ترین و پرفروش ترین دستگاه های موجود در بازار است که مدل های آن معمولا ایستاده طراحی و تولید شده اند.

تمامی دستگاه های تولید شده توسط این شرکت ها، با کیفیت هستند و می توانند پاسخگوی نیازهای چاپی دفاتر اداری و استفاده خانگی باشند. چند مدل از بهترین و پر فروش ترین مدل های دستگاه کپی را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

مدل های مختلف دستگاه کپی

دستگاه کپی توشیبا 2523

این دستگاه کپی پرقدرت سه کاره با سرعتی بالغ بر 25 برگ در دقیقه کپی می گیرد. کیفیت کپی در این مدل 600x600dpi است. ظرفیت ورودی سینی آن 350 برگ است. علاوه بر گرفتن کپی از اسناد و مدارک شما با استفاده از این مدل، می‌توانید اسکن و پرینت نیز تهیه کنید. دستگاه کپی 2523 مناسب برای مکان های اداری و تجاری با حجم کاری متوسط تا سنگین است. حداکثر سایز کاغذ قابل استفاده برای این مدل سایز A3 است. تعداد کپی متوالی در این دستگاه 999 برگ است. تایم لازم برای گرم شدن ابتدایی دستگاه 15 ثانیه است.

دستگاه کپی توشیبا 2523

 

دستگاه کپی کانن 2206N

دستگاه کپی سه کاره کانن 2206n دارای قابلیت اتصال به شبکه است و از طریق پورت اتصال Ethernet قابلیت قرار گرفتن در شبکه را دارد. حداکثر سایز کاغذ قابل‌استفاده در این مدل A3 است. زمان لازم برای گرم شدن دستگاه ۱۳ ثانیه است. سینی کاغذ آن ظرفیت ۲۵۰ برگ را دارد و در هر دقیقه ۲۲ برگ کاغذ A4 و ۱۱ برگ کاغذ A3 را می تواند کپی کند.

دستگاه کپی کانن 2206N

دستگاه کپی شارپ 7024

دستگاه کپی مدل 7024 دستگاهی سه کاره از برند شارپ است که امکان کپی تا سایز A3 را دارد و امکان کپی، پرینت و اسکن را در اختیار کاربر قرار می دهد. سینی کاغذ آن 350 برگ ظرفیت دارد که با انتخاب کاست‌های ۵۰۰ برگی این ظرفیت تا ۱۸۵۰ برگ افزایش پیدا می کند. نوع چاپ در این مدل به صورت تک رنگ است و قابلیت کپی 24 برگ در سایز A4 و 12 برگ در سایز A3 را در هر دقیقه با کیفیت 600x600dpi دارد.

دستگاه کپی شارپ 7024