مقالات پرینتر

آموزش حل مشکل نصب پرینتر در ویندوز 7 و 10

آموزش حل مشکل نصب پرینتر در ویندوز 7 و 10

پرینترها به طور کلی، سازوکار چندان پیچیده ای ندارند و به راحتی می توانید با این نوع دستگاه ها به خوبی کار بیایید. ولی در برخی مواقع، شما با مشکل اعظم نصب پرینتر در ویندوز خود روبرو می شوید. پرینترها معمولا سی دی درایور در جعبه خود دارند که با نصب درایور، پرینتر شما هم در دستگاه نصب خواهد شد. مشکل نصب پرینتر شما می تواند به نصب نادرست، تعداد زیاد پرینترهای نصب شده، ویندوز قدیمی و … باشد. اگر به دنبال خرید پرینتر هستید می توانید از اطلس پرینتر جدیدترین و کامل ترین مدل های پرینتر را مشاهده کنید و خرید خود را با نصب رایگان انجام دهید. خرید پرینتر لیزری و جوهرافشان را می توانید از اطلس پرینتر انجام دهید.

ساده ترین راه هایی که ممکن است به آن توجه نکرده باشید، اتصال پرینتر به دستگاه می باشد. بسیاری از افراد به دلیل اینکه پرینتر خود را به درستی یا به طور کلی فراموش می کنند تا به دستگاه خود متصل کنند، به غلط تصور می کنند که پرینتر برروی دستگاه نصب نشده است. بنابراین روش های اتصالی پرینتر خود (که معمول ترین روش، استفاده از USB می باشد) بررسی کنید.
بخش بعدی آپدیت بودن ویندوز شماست. شاید در ویندوز 7، با این مشکل مواجهه نشوید از آن جایی که مایکروسافت دیگر برای ویندوز 7 آپدیتی ارائه نمی دهد. ولی در ویندوز 10، شما باید دائما ویندوز خود را اپدیت کنید؛ حتی یک نسخه قدیمی تر، ممکن است با پرینتر شما سازگار نباشد مخصوصا اگر پرینتری که خریداری می کنید، از جدیدترین فناوری برخوردار بوده و پیشرفته ترین نسخه خود باشد. البته برعکس این اتفاق نیز می تواند رخ دهد؛ یعنی پرینتر شما درایور قدیمی تری داشته باشد و ویندوز شما از آخرین نسخه برخوردار باشد. در اینجور مواقع، کافی ست درایور پرینتر را تعویض کنید.
معمولا در 90 درصد مواقع، مشکل اصلی نصب پرینتر به همین دو مرحله بالایی مربوط می شود؛ به دلیل بی دقتی کاربران و آگاه نبودن از آپدیت جدید ویندوز 10 رخ می دهد. اما ممکن است کاربر، موارد فوق را رعایت کرده باشد ولی همچنان در نصب پرینتر مشکل داشته باشد. به مراحل زیر دقت فرمایید:

حل مشکل نصب پرینتر در ویندوز 10

 

حل مشکل نصب پرینتر

  • معمولا سیستم هایی که با ویندوز 10 کار می کنند، بخشی به نام عیب یابی سیستم دارند که به صورت خودکار، زمانی که شما دکمه مخصوص عیب یابی را کلیک می کنید، مشکل موردنظر را بررسی می کند و منشاء آن را پیدا می کند. برای اینکه از ابزار عیب یابی استفاده کنید باید ابتدا به سراغ کنترل پنل و بخش device and printer را جستجو کنید. پنجره این بخش، شما را مستقیما به بخش پرینترها و مشکلات مربوط به آن می رود.
    زمانی که شما روی device and printer کلیک می کنید، پنجره باز شما به شما تمامی پرینترهای متصل شده و متصل نشده را نشان می دهد. نام پرینتر موردنظر معمولا به صورت Unspecified نمایش داده می شود. بر روی پرینتر کلیک راست کنید تا گزینه Troubleshoot ظاهر می شود. این گزینه را انتخاب کنید تا ویندوز به صورت خودکار عملیات عیب یابی را شروع کند و نتیجه را به شما اعلام کند. در نظر داشته باشید که این راه حل همیشه تاثیرگذار نیست.

حل مشکل نصب پرینتر

  • ممکن است عیب یابی دستگاه شما نتوانسته موردی پیدا کند. در این مرحله شما باید به بخش نصب پرینتر رجوع کنید تا از درستی عملیات نصب آن، اطمینان حاصل کنید. در بخش سرچ ویندوز، کلمه Printers & scanners را تایپ کنید و پنجره موردنظر برای شما باز شود. در اینجا شما لیستی از پرینترهای نصب شده را مشاهده خواهید کرد و اگر تاکنون پرینتری روی دستگاه تان نصب نشده، این بخش برای شما خالی خواهد بود.
    خب، فرض بر این میگذاریم که دستگاه شما نصب نشده باشد. بر روی گزینه افزودن یک پرینتر و اسکنر کلیک کنید. در اینجا سیستم به صورت خودکار پرینتر شما را شناسایی می کند.
  • اگر همچنان با پرینتر مشکل دارید، باید به صورت دستی نصب کنید. ممکن است کمی این موضوع دردسرساز به نظر برسد و بهتر است یک متخصص انجام دهد. در هر صورت، برای اینکار شما باید درایو پرینتر خود را پیدا کنید. نام برند پرینتر خود را جستجو کنید و درایو مربوط به پرینترتان را دانلود کنید. سپس فایل را در دستگاه خود اجرا کنید و صبر کنید تا پرینتر شما توسط دستگاه شناسایی شود.
  • اگر همچنان نتوانستید پرینتر خود را در دستگاه نصب کنید، آخرین راه، حذف ویندوز 10 خواهد بود. ممکن است برخی از ویندوزهای 10 به خوبی نصب نشده باشند؛ بنابراین بیشتر نصب برنامه ها با مشکل روبرو خواهند شد.

حل مشکل نصب پرینتر در ویندوز 7

با وجود اینکه نصب پرینتر در ویندوز 7 چندان با مشکل روبرو نخواهد نشد، اما دو مشکل، می تواند نصب پرینتر شما برای ویندوز 7 را دچار اختلال کند:

  • معمولا در پرینترهایی که خریداری می کنید، درایور نیز برای نصب پرینتر هست. اگر شما درایور موردنظر را در دسترس ندارید، می توانید درایور را دانلود کنید. تنها باید به سایت برند پرینترتان مراجعه کنید و درایور را دانلود کنید. سپس پس از اینکه درایور را نصب کردید، پرینتر شما به صورت خودکار نصب می گردد.
  • همانطور که ذکر کردیم، معمولا پرینترها در ویندوز 7 به راحتی نصب می شوند و چندان مشکل نصب ندارند. اگر نصب درایور شما موفقیت آمیز بود ولی همچنان پرینتر نصب نشد، به احتمال زیاد ویندوز 7 دچار مشکل شده و شما باید مشکل ویندوز را حل کنید یا دوباره حذف نصب و نصب کنید.

حل مشکل پرینتر شبکه پس از آپدیت ویندوز 10

در آپدیت های اخیر ویندوز 10، ناهماهنگی زیادی بین اتصال ویندوز با پرینترها، دیده می شود؛ مخصوصا اگر پرینترها نسخه قدیمی تر باشند. معمولا زمانی که پرینتر از طریق یک سیستم منسجم، به یک دستگاه متصل می شود، دیگر دستگاه ها با استفاده از آن سیستم، می توانند به پرینتر موردنظر وصل شوند. اما در برخی از آپدیت ها یا دیگر نسخه های ویندوز 10، این سیستم به طور کلی قابل شناسایی نیست.

حل مشکل پرینتر

  • مهم ترین صفحه ای که کاربران با آن مواجهه می شوند، ارور Windows update installer می باشد. زمانی که قصد چاپ محتوا موردنظر خود را دارید، این ارور در یک صفحه آبی رنگ برای شما ظاهر می گردد. در صورت بروز ارور، باید در ابتدا ویندوز را آپدیت کنید و سپس پرینتر خود را حذف و نصب مجدد کنید.

حل مشکل نصب پرینتر

  • بدترین اتفاقی که می تواند برای سیستم پرینتر شما بیوفتد، قطع شبکه می باشد. زمانی که ویندوز جدید نصب کردید یا ویندوز را آپدیت کردید، شبکه های سیستم پرینتر قطع می گردد و ارسال هرگونه فایل و چاپ آن، غیرممکن می شود. در اینجا چون ویندوز شما از آخرین مدل و پیشرفته ترین نسخه برخوردار می باشد، شما چاره ای جز حذف پرینتر و نصب درایور جدید و آپدیت شده، ندارید تا با ویندوز شما سازگار باشد.
  • یک راه حل ساده تر برای حل مشکل شبکه نیز وجود دارد که در 95 درصد، مشکلات مربوط به شبکه پرینتر در این بخش، حل می شود و لازم نیست دردسرهای ذکر شده را به دوش بکشید. کافی ست اتصالات پرینتر خود را بررسی کنید؛ اگر با وای فای کار می کنید بهتر است با آی پی دیگر وارد شوید و اگر USB دارید، تنها کابل را جابجا کنید. البته گزینه معروف خاموش و روشن کردن دستگاه نیز هست که اکثریت مواقع جواب نیز می دهد! زمانی که قصد ری استارت کردن دستگاه خود را دارید، حتما پرینتر خود را نیز خاموش کنید و از کابل بکشید.

حل مشکل نصب پرینتر

  • بخش TROBLE SHOOT معرف حضور همه می باشد که برای هر مشکلی جواب خواهد داد. چگونگی وارد شدن به این بخش را در مطالب فوق ذکر کردیم. اما کار دیگری نیز می توانید انجام دهید. کافی ست به DEVICE AND PRINTER وارد شوید. برروی پرینترتان راست کلیک کنید و سپس گزینه SEE WHAT’S PRINTING را انتخاب کنید. در پنجره ای که برای شما ایجاد شده بر روی گزینه PRINT کلیک کنید و اگر گزینه USE PRINTER OFFLINE داشت، آن را فعال کنید. در این بخش می توانید حافظه پرینتر خود را تخلیه کنید.

حل مشکل نصب پرینتر

  • آخرین راه حل، می تواند درست کار نکردن سرویس پرینتر باشد. تنها کاری که باید بکنید باید در بخش استارت ویندوز، RUN را سرچ کنید سپس داخل پنجره موردنظر، Service.msc را بنویسید تا پنجره های ویندوز برای شما بالا بیاید و بین سرویس ها، شما باید به دنبال print spooler باشید. زمانی که عبارت موجود را پیدا کردید، بر روی آن کلیک راست کنید و گزینه properties را انتخاب کنید. اینگونه سرویس پرینتر شما ری استارت خواهد شد. گزینه استاپ را کلیک کنید و سپس ویندوز را ری استارت کنید تا پس از روشن شدن دوباره دستگاه، سرویس برای شما فعال شود.

 

نصب پرینتر های قدیمی در ویندوز 10

در حالی که پرینترهای امروزی از فناوری های بی سیم پشتیبانی می کنند، ممکن است همچنان برخی از مردم از پرینترهای قدیمی با استفاده کنند. مشکل از آنجایی شروع شد که برخی از شرکت های پرینتر، مانند اچ پی، از پشتیبانی و آپدیت درایورهای جدید برای نسخه های قدیمی، خودداری نموده است. اگر با مشکل نصب پرینتر قدیمی در ویندوز 10 روبرو شدید، باید گزینه های زیر را انجام دهید:
در ابتدا، پس از اینکه Device را سرچ کردید، به سراغ منو Add printer بروید. برای نصب کردن چاپگرهای USB با ورود در بخشی که اسکنر و پرینترها جستجو میشوند، گزینه ای به نام Find a printer  by other option روبرو می شوید. در این بخش، شما گزینه های متفاوتی از نصب پرینتر را مشاهده خواهید کرد.

  • My printer is a little older. Help me find it

بهترین گزینه برای پرینترهایی که چندان قدیمی نمی باشند و با پورت usb کار می کنند. با استفاده از این گزینه، به راحتی پرینتر شما شناسایی می شود و می توانید نصب کنید. البته اگر پرینتر شما خیلی قدیمی باشد، این گزینه قادر به شناسایی پرینتر شما نخواهد بود.

  • Select a shared printer by name

این روش دارای خطاهای زیادی ست و تنها برای پرینترهای قدیمی قابل اجراست که در شرکت ها یا اداره ها مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که در جریان هستید، دستگاه های یک شرکت یا اداره با استفاده از یک شبکه پرینتر، به آن پرینتر متصل می شوند. بنابراین شما با استفاده از دستگاه های دیگر که از پرینتر مشترک استفاده می کردید، قادر به تشخیص و نصب پرینتر خود خواهید بود.

  • Add a printer used a TCP/IP address or hostname

در این روش که به نظر می رسد دشوارترین روش می باشد، شما باید اطلاعات آی پی پرینتر خود را به صورت دستی وارد کنید تا دستگاه پرینتر شما را تشخیص دهد.

  • Add a Bluetooth, wireless or network discoverable printer

در این روش ویندوز علاوه بر وای فای از طریق بلوتوث دستگاه شما را جستجو میکند. شبکه وای فای به اندازه بلوتوث قوی نیست؛ بنابراین دستگاه نمی تواند از وای فای شناسایی کند. از طریق بلوتوث اقدام کنید.

  • Add a local printer or network printer with manual settings

این بخش نیز به صورت دستی باید انجام شود. باید در تنظیمات پورت پرینتر که به صورت پیش فرض می باشد، نام کمپانی و مدل پرینتر خود را وارد کنید و درایور مربوط به پرینتر موردنظر را دانلود کنید.