مقالات

تاریخچه شرکت اچ پی از ابتدا تا امروز

شرکت اچ پی (Hewlett-Packard) یکی از بزرگترین و معروف‌ترین شرکت‌های فناوری اطلاعات جهان است. تاریخچه این شرکت به سال 1939 بازمی‌گردد، زمانی که دو مهندس الکترونیک به نام‌های ویلیام هیوالت و دیوید پکارد، شرکت خود را تأسیس کردند. در دهه‌های بعدی، اچ پی به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تکنولوژی و فناوری اطلاعات شناخته شد. این شرکت در زمینه‌های مختلفی مانند پرینترها، لپ‌تاپ‌ها، سرورها، نرم‌افزارها و خدمات فنی فعالیت دارد و محصولات آن در سراسر جهان استفاده می‌شوند. این شرکت در حال حاضر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات فناوری اطلاعات جهان است و در بیش از 170 کشور دفاتر فروش و خدمات فنی دارد. در ادامه قصد داریم تاریخچه این برند را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. با اطلس مگ همراه باشید :

شرکت هیولت پاکارد (HP)، یک شرکت تولید کننده نرم افزار و خدمات کامپیوتری آمریکایی و یک برند بزرگ در تاریخ کامپیوتر و محصولات مرتبط با کامپیوتر است. این شرکت در سال 2015 به دو شرکت تقسیم شد:

  • HP Inc
  • Hewlett Packard Enterprise

موسسین شرکت هیولت پاکارد

پایه گذاران اچ پی

  • ویلیام ردینگتون هیولت (20 می 1913 – 12 ژانویه 2001) یک مهندس آمریکایی
  • دیوید پاکارد (7 سپتامبر 1912 – 26 مارس 1996) مهندس برق آمریکایی

بیل هیولت و دیوید پاکارد در سال ۱۹۳۵ فارغ التحصیل رشته برق از دانشگاه استنفورد شدند. این دو نفر همراه هم کمپانی اچ پی را در یک گاراژ نزدیک به پالو آلتو تاسیس کردند. آن ها، این کمپانی را به همراه فردریک ترمن، یکی از استادان مجرب در دانشگاه استنفورد، در اواخر دهه ۱۹۳۰ (در دوران رکود اقتصادی بزرگ) تاسیس کردند. در طی رشد و توسعه شرکت هیولت پاکارد، ترمن به عنوان یک مربی برای آنها عمل کرد. شرکت اچ پی، در سال ۱۹۳۸، با سرمایه اولیه ۵۳۸ دلار در یک گاراژ اجاره ای تاسیس شد. در سال ۱۹۳۹، هیولت و پاکارد تصمیم گرفتند شریک شوند. این دو نفر برای تعیین نام شرکت بین “هیولت پاکارد” (HP) و “پاکارد هیولت” (PH)، سکه پرتاب کردند. نام شرکت در تاریخ ۱۸ اوت ۱۹۴۷ مشخص شد و در تاریخ ۶ نوامبر ۱۹۵۷ به طور عمومی و گسترده پذیرفته شد.

پایه گذاری و رشد اولیه HP

تغییرات لوگوی اچ پی

این شرکت در 1 ژانویه 1939 توسط ویلیام آر هیولت و دیوید پاکارد، دو فارغ التحصیل تازه رشته مهندسی برق از دانشگاه استنفورد، تاسیس شد. اچ پی اولین شرکت از میان شرکت‌های زیادی بود که در حوزه فناوری، از ایده‌ها و حمایت مهندس فردریک ترمن، که پیشگام رابطه بین استانفورد و آنچه در نهایت به عنوان سیلیکون ولی ظاهر شد، بهره برد. این شرکت در ابتدا شهرت خود را به عنوان یک سازنده ابزار دقیق به دست آورد. اولین مشتری آن والت دیزنی پروداکشنز بود که هشت نوسانگر صوتی را خریداری کرد تا از آن در ساخت فیلم انیمیشن فانتازیا (1940) استفاده کند.
با وجود اینکه هیولت در سپاه سیگنال ارتش خدمت می‌کرد، در طول جنگ جهانی دوم، شرکت اچ پی محصولاتی را برای کاربردهای نظامی توسعه داد که به اندازه ای مهم بودند که منجر به معافیت از خدمت نظامی برای پاکارد شود. در طول جنگ، این شرکت با آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی همکاری کرد تا فناوری مقابله با رادار و قابلیت‌های پیشرفته‌ای را در فیوزهای گلوله توپخانه توسعه دهد.
هیولت پاکارد برای کمک به تامین منابع مالی برای توسعه محصولات جدید، در سال ۱۹۵۷ با صدور سهام عمومی، اقدام به جمع آوری سرمایه کرد. علاوه بر این، یک کمپین بزرگ برای گسترش خط تولید خود با خرید شرکت ها آغاز کرد. اچ پی با خرید شرکت F.L. Moseley که سازنده دستگاه‌های ضبط گرافیکی بود، شروع به این مسیر را آغاز کرد. در سال ۱۹۶۱ با خرید شرکت Sanborn Company، شرکت هیولت پاکارد به عنوان تولید کننده ابزار پزشکی، به تدریج به جایگاه خوبی رسید.
در سال ۱۹۶۴، ابزارهای دقیق هیولت پاکارد شهرت بین‌المللی کسب کرد. مهندسان شرکت با استفاده از دستگاه سزیم‌بیم HP 5060A به سفری حول دنیا رفتند تا ساعت‌های اتمی جهان را با دقت یک میلیونم ثانیه همگام کنند. چهار سال بعد، شرکت اولین ماشین‌حساب رومیزی را معرفی کرد. در سال ۱۹۷۲، هیولت پاکارد اولین ماشین‌حساب جیبی را که با استفاده از فناوری مدار یکپارچه کار می کرد، معرفی کرد. قیمت آن حدود یک ششم قیمت ماشین حساب رومیزی اولیه بود.
اگرچه شرکت اچ پی هرگز سیستم های تسلیحاتی را توسعه نداد، اما در طول تاریخ خود به شدت به هزینه های نظامی وابسته بود، به این علت که ابزار دقیق آن برای توسعه و آزمایش محصولات نظامی استفاده شد. به خصوص که سیستم های تسلیحاتی، بیشتر به فناوری های الکترونیکی و نیمه هادی وابسته شده اند.

شروع بیزینس HP در زمینه کامپیوتر

محصولات ابتدایی شرکت اچ پی

اولین کامپیوتر هیولت پاکارد با نام HP 2116A، در سال 1966 به طور تخصصی برای مدیریت دستگاه های تست و اندازه گیری شرکت توسعه یافت. در سال 1972، این شرکت مینی کامپیوتر همه منظوره HP 3000 را برای استفاده تجاری عرضه کرد. در سال 1976 یک کارآموز مهندسی در شرکت، با نام استفان جی وزنیاک، نمونه اولیه اولین کامپیوتر شخصی (PC) را ساخت و به شرکت ارائه داد. هیولت پاکارد این ایده را نپذیرفت و تمام حقوق ایده را به وزنیاک داد. بعداً این شخص به استیو جابز پیوست تا Apple Computer, Inc. (شرکت اپل) را تاسیس کند.
اچ پی اولین رایانه رومیزی خود را با نام HP-85 در سال 1980 معرفی کرد. اما این محصول با توجه به اینکه که با رایانه شخصی IBM که به استاندارد صنعتی تبدیل شده بود، ناسازگار بود، شکست خورد. حرکت بزرگ بعدی این شرکت در بازار رایانه های شخصی با معرفی مدل HP-150 بود. این سیستم، سازگار با رایانه های شخصی IBM بود که دارای صفحه نمایش لمسی بود. اگرچه این محصول از نظر فنی جالب بود، اما در بازار شکست خورد. اولین محصول موفق این شرکت در بازار رایانه های شخصی در واقع یک پرینتر بود. HP LaserJet در سال 1984 با بازخوردهای تحسین برانگیز و فروش هنگفت ظاهر شد و به تنها محصول موفق هیولت پاکارد در زمینه کامپیوتر تبدیل شد.
در دههٔ ۱۹۸۰، هیولت پاکارد متوجه شد که در زمینه‌های اصلی خود در علوم و مهندسی، نسبت به شرکت‌های رقیبی مانند سان میکروسیستمز، سیلیکون گرافیکس و اپولو کامپیوتر، بازار را از دست داده است. به همین علت در سال 1989، هیولت پاکارد، شرکت آپولو را خریداری کرد تا به شرکت شماره یک در تولید ایستگاه های کاری تبدیل شود، موقعیتی که با Sun و بعداً Dell مشترک شد.
همانطور که دههٔ ۱۹۹۰ آغاز شد، شرکت در برآورده کردن درآمد و سود مورد نیاز ناتوان بود و این امر باعث کاهش شدید قیمت سهام آن شد. به علت این موضوع، پاکارد از بازنشستگی برگشت و نقش فعالی در مدیریت شرکت به عهده گرفت. تغییرات بزرگی در بخش کامپیوتر شرکت رخ داد. معرفی سیستم های کامپیوتری جدید، پرینترهای رنگی و وسایل جانبی با قیمت‌های پایین موجب شد شرکت اچ پی به یکی از سه تولیدکنندهٔ کامپیوتر برتر جهان تبدیل شود. در سال ۱۹۹۳، با کامل شدن روند تحول شرکت، پاکارد دوباره بازنشسته شد. در سال ۱۹۹۷، هیولت پاکارد یکی از ۳۰ شرکتی شد که قیمت سهام آن‌ها تشکیل دهندهٔ شاخص صنعتی داو جونز در بورس نیویورک می‌شود. در سال ۱۹۹۹، شرکت شاخص‌های اندازه‌گیری، مؤلفه‌های الکترونیکی و کسب‌وکارهای پزشکی خود را به عنوان شرکت Agilent Technologies جدا کرد، اگرچه تا سال ۲۰۰۰ بخش عمدهٔ سهام عادی این شرکت جدید را حفظ کرد. همچنین در طول دههٔ ۱۹۹۰، هیولت پاکارد با شرکت Intel Corporation که یک تولیدکنندهٔ مدار است، در طراحی میکروپردازندهٔ ۶۴ بیتی Itanium همکاری کرد که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد.
طی دهه 2000، هیولت پاکارد با افتتاح آزمایشگاه های تحقیقاتی در بنگلور هند (2002)، پکن چین (2005)، و سنت پترزبورگ روسیه (2007) فعالیت های خود را در سراسر جهان گسترش داد. این آزمایشگاه ها، به فهرستی پیوستند که توسط اچ پی قبلا در بریستول انگلستان (1984)، توکیو ژاپن (1990) و حیفا اسرائیل (1994) تاسیس شده بودند.
هیولت پاکارد در سال 2002 شرکت Compaq Computer Corporation را خریداری کرد. این اقدام به اصرار مدیر ارشد اجرایی که اخیراً استخدام شده بود با نام Carly Fiorina (اولین زنی که یک شرکت فهرست شده در Dow را رهبری کرد) انجام شد. جونز، با مخالفت شدید برخی از اعضای هیئت مدیره شرکت و برخی از سهامداران عمده، از جمله والتر هیولت، پسر یکی از بنیانگذاران شرکت مواجه شد. هنگامی که مزایای فرضی این ادغام محقق نشد، او در سال 2005 مجبور به ترک شرکت شد.
مارک هرد که مدیرعامل شرکت NCR بود، جایگزین فیورینا به عنوان مدیرعامل و رئیس شد. در دوران تصدی هرد، این شرکت یک ابتکار استراتژیک را برای گسترش بیزینس خود در عرصه تلفن همراه آغاز کرد. به همین منظور، در سال 2010، هیولت پاکارد شرکت پالم که یک شرکت تولید کننده آمریکایی دستیارهای دیجیتال شخصی (PDA) و گوشی های هوشمند بود را خریداری کرد. موقعیت Palm در بازار بسیار رقابتی گوشی‌های هوشمند ضعیف بود، اما سیستم عامل چندوظیفه‌ای آن، معروف به webOS ، توسط تحلیل‌گران به عنوان یک سیستم پیشرو برای گوشی‌های هوشمند در نظر گرفته می شد. این ادغام، دو خط تلفن هوشمند iPAQ هیولت پاکارد را که یکی برای کاربران تجاری و دیگری برای مصرف‌کنندگان بود و از سیستم عامل ویندوز موبایل شرکت مایکروسافت استفاده می‌کردند، تکمیل می‌کرد.
با این حال، هرد در سال 2010 پس از یک رسوایی مجبور به ترک شرکت شد و لئو آپوتکر که مدیرعامل غول نرم افزاری آلمانی SAP بود، جایگزین او شد. در آگوست 2011، هیولت پاکارد اعلام کرد که ساخت گوشی‌های هوشمند، تبلت و تاچ پد را متوقف می‌کند و در نظر دارد بیزینس رایانه شخصی را به یک شرکت جداگانه تبدیل کند. از آن پس، هیولت پاکارد تمرکز خود را بر نرم‌افزارها و خدمات مرتبط با کسب‌وکارها قرار داد و شرکت نرم‌افزاری انگلیسی آتونومی را به ارزش ۱۱.۱ میلیارد دلار خرید. آپوتکر که قبلاً به عنوان مدیرعامل شرکت حراج آنلاین ای‌بی‌ای فعالیت می‌کرد در سپتامبر ۲۰۱۱ به عنوان مدیر این شرکت منصوب شد. در نوامبر ۲۰۱۲، هیولت پاکارد به مدیریت آتونومی اتهام زد که ارزش شرکت را به وسیلهٔ “تقلب در حسابداری” بالا برده بود و اعلام کرد که ارزش آتونومی را به اندازهٔ ۸.۸ میلیارد دلار کاهش خواهد داد.

رویکرد مدیریتی HP

در اوایل تاریخ شرکت، دو بنیانگذار اصلی، روش‌های مدیریت رسمی را تأیید کردند و هیولت پاکارد یکی از اولین شرکت‌ها بود که از رویکرد “مدیریت بر اساس هدف” استفاده می‌کرد. آن‌ها همچنین محیط کار غیررسمی ایجاد کردند و استفاده از نام‌ کوچک بین کارکنان، حتی برای خودشان را نیز تشویق می‌کردند. پاکارد و هیولت به دلیل “مدیریت با بازدید” نیز شناخته می‌شدند؛ این نوع مدیریت به این معنی است که بدون تعیین وقت یا جلسات برنامه‌ریزی شده از بخش‌های مختلف بازدید می‌کردند و با کارگران خط تولید و مدیران صحبت می‌کردند تا متوجه شوند که شرکت چگونه عمل می‌کند. هیولت پاکارد یکی از اولین شرکت‌های آمریکا بود که این ایده را حمایت می‌کرد که کارکنان، مشتریان و جامعه همانند سهامداران به افزایش اعتبار شرکت علاقه دارند. به همین دلیل، هیولت پاکارد همواره در میان بهترین مکان‌های کار برای زنان و اقلیت‌ها قرار داشت. همچنین، یکی از بزرگترین سازمان‌های خیریه بود و تا ۴.۴ درصد از سود قبل از مالیات خود را اهدا می‌کرد.

مقرهای فعالیت اچ پی

مقرهای ابتدایی شرکت اچ پی

عملیات جهانی شرکت اچ‌پی از مقر اصلی آن در پالو آلتو، کالیفرنیا کنترل می‌شد. فعالیت‌های آمریکای شمالی این شرکت از مجموعه‌ای در منطقه غیرشهری شهر هریس، تگزاس که نزدیک هیوستون قرار داشت، اداره می‌شد. دفاتر آمریکای لاتین در منطقه غیرشهری شهر میامی-دید کانتی، فلوریدا قرار داشتند. دفاتر اروپا در منطقه میرن نزدیک ژنو، سوئیس قرار داشتند؛ همچنین این شرکت یک مرکز تحقیقاتی در پاریس-ساکله در جنوب پاریس، فرانسه داشت. دفاتر آسیا-اقیانوسیه نیز در سنگاپور قرار داشتند.
این شرکت فعالیت‌های بزرگی در لیکسلیپ، ایرلند؛ آستین، تگزاس؛ بویز، آیداهو؛ کوروالیس، اورگن؛ فورت کالینز، کلرادو؛ رزویل، کالیفرنیا؛ سنت پترزبورگ، فلوریدا؛ سن دیگو، کالیفرنیا؛ تولسا، اکلاهما؛ ونکوور، واشینگتن؛ کانوی، آرکانزاس؛ و پلانو، تگزاس داشت. در انگلستان، مقر اچ‌پی در سایت بزرگی در براکنل، برکشر قرار داشت و دفاتری نیز در جاهای مختلف انگلستان، از جمله یک برج دفاتر معروف در خیابان وود ۸۸ لندن، داشت. به واسطه ی تاکید بر تولید لپ‌تاپ‌های قابل تبدیل، با همکاری ۳کام، پایگاه کارمندانی در مارلبورو، ماساچوست نیز تأسیس شد. همچنین، این شرکت نیروی کار عظیم و دفاتر متعددی در بخارست، رومانی و بنگالور، هند داشت تا به مسائل پشتیبانی و عملیات فناوری اطلاعات خود بپردازند. شرکت امفاسیس که مقر آن در بنگالور است، به اچ‌پی امکان افزایش حضورش در این شهر را داد زیرا یک شعبه از EDS بود که توسط اچ‌پی به آن دست یافته بود.

اچ پی در ایران

اچ پی در ایران

حضور اچ پی در ایران به دوران قبل از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. در این دوره، محصولات اچ پی معمولاً از طریق وارد کنندگان مستقل و نمایندگی‌های محلی به بازار ایران عرضه می‌شدند. بعد از انقلاب اسلامی در ایران، تجارت و فعالیت‌های شرکت‌های خارجی تحت شرایط جدیدی قرار گرفت. اچ پی به عنوان یکی از برندهای معتبر و محبوب در بازار فناوری اطلاعات ایران شناخته می‌شود. شرکت اچ پی در ایران محصولات گوناگونی را عرضه می‌کند که شامل لپ‌تاپ‌ها، کامپیوترهای رومیزی، پرینترها، اسکنرها، سرورها، لوازم جانبی و تجهیزات شبکه می‌شود. این محصولات برای استفاده در صنایع مختلف از جمله تجارت، آموزش، سازمان‌ها و کاربران خانگی عرضه می‌شوند.
هرچند اچ پی به صورت رسمی در ایران دارای نمایندگی نیست اما مراکز مجاز زیادی در ایران اقدام به فروش، تعمیرات و خدمات پس از فروش محصولات اچ پی می کنند. هرچند تمامی این مراکز مجاز نیستند و ممکن است برخی از فروشندگان اجناس غیر اورجینال یا ریفر را به جای آکبند و اصل به خریداران عرضه کنند. بهتر است قبل از خرید، از معتبر بودن مرکزی که خرید خود را از آن انجام می دهید، اطمینان حاصل کنید. اطلس پرینتر مرکز مجاز ماشین های اداری، محصولات مختلف اچ پی از جمله، پرینتر اچ پی، اسکنر اچ پی و دستگاه کپی ساخت اچ پی را به بازار عرضه می کند. تمامی محصولات موجود در اطلس پرینتر دارای گارانتی 18 ماهه اطلس سرویس هستند و شما می توانید با خیال راحت خرید خود را به صورت اینترنتی، حضوری و یا تلفنی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *